Print
16. 6. 2017.
E-SUSTAV ZA USPJEŠNIJE PROVOĐENJE USTAVNOG ZAKONA
Foto/Boris Bereček
E-SUSTAV ZA USPJEŠNIJE PROVOĐENJE USTAVNOG ZAKONA

Intervju s Borisom Berečekom, IT stručnjakom i članom tima projekta „Potpora učinkovitoj provedbi Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina",  koji su u okviru programa EU za Hrvatsku za potrebe Ministarstva uprave realizirali WYG savjetovanje i Teched  savjetodavne usluge iz Zagreba.
 

Razgovarao: Stojan Obradović

Od početka 2018. godine uvodi se  elektronski sustav prikupljanja i obrade podataka o provedbi Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina koji će omogućiti puno brže, mjerljivije i kontinuirano praćenje stanja manjinske politike u hrvatskom društvu. Iako, naravno, niti jedan sustav ne može sam po sebi riješiti pojedine društvene probleme, ovaj sustav, koji je u prvom redu namijenjen službenicima u lokalnoj i regionalnoj samoupravi te uredima državne uprave, svakako bi trebao doprinijeti podizanju učinkovitosti Ustavnog zakona i većem napretku u ostvarivanju manjinskih prava, ali i uopće razvoju transparentne i građanima orijentirane javne uprave.  
 
Upravo je završen jednogodišnji projekt Ministarstva uprave „Potpora učinkovitoj provedbi Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina„. Što je u provedbi Ustavnog zakona pokazala provedba tog projekta, što su njegovi ključni rezultati, odnosno je li podignuta učinkovitost provedbe ovog važnog zakona?
Projektom je trebalo ostvariti tri ključna rezultata: uspostaviti elektronički sustav (e-sustav) za nadzor i izvještavanje o manjinskim pravima na nacionalnom, regionalnom i lokalnom nivou iz djelokruga Ministarstva uprave, ojačati kapacitete tijela državne uprave, lokalne i područne (regionalne) samouprave i vijeća nacionalnih manjina na lokalnoj razini te povećati razinu javne svijesti o zaštiti manjinskih prava. Na kraju projekta mogu sa zadovoljstvom reći da smo mi kao ugovaratelje i Ministarstvo uprave kao korisnik sve ciljeve uspješno zajednički ispunili – u sklopu projekta uspostavljen je e-sustav, za njegovo korištenje bilo je educirano 12 trenera i više od 200 polaznika jednodnevnih radionica u 10 gradova diljem Hrvatske.

Također je u sklopu projekta izrađen priručnik o Ustavnom zakonu o pravima nacionalnih manjina namijenjenog za korištenje u svakodnevnom radu službenicima na središnjoj, regionalnoj i lokalnoj razini te je taj priručnik tiskan u 5.000 primjeraka. U sklopu podizanja razine javne svijesti o zaštiti manjinskih prava provedeno je 10 regionalnih i jedno središnje predstavljanje e-sustava na kojima je ukupno bilo više od 400 sudionika.

Pravi će se rezultati projekta vidjeti već početkom 2018. godine kad kreće novi krug prikupljanja podataka o provedbi Ustavnog zakona i kad će e-sustav krenuti u punu upotrebu. Jasno je da niti jedan IT sustav neće sam riješiti određene probleme u društvu, ali će ovaj e-sustav svakako pridonijeti podizanju učinkovitosti provedbe Ustavnog zakona. U engleskom je jeziku poznata izreka „što se mjeri to se i napravi“ (engl. what gets measured gets done), a ovaj je e-sustav kvalitetna podloga za mjerenje i praćenje podataka o provedbi Ustavnog zakona kako bi se u konačnici što više napravilo u pogledu prava nacionalnih manjina.

OMOGUĆAVANJE KVALITETNIJEG IZVJEŠTAVANJA

Jedna od najvažnijih dimenzija i ciljeva projekta bila je uspostava relevantnog elektroničkog sustava praćenja i izvještavanja o provedbi Ustavnog zakona. U kojoj mjeri i na koji način je taj cilj  ostvaren ? 
U sklopu projekta analizirali smo postojeći proces praćenja provedbe Ustavnog zakona u kojem sudjeluju jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, uredi državne uprave u županijama i Ministarstvo uprave. Taj se proces prikupljanja podataka do sada odvijao razmjenom informacija putem dopisa i e-mailova, podaci su se ručno objedinjavali i u cijelom tom procesu bilo je mnogo ručnog rada i mogućnosti za pogrešku. Radi toga je prikupljanje podataka i njihova ručna obrada trajala tri do četiri mjeseca. Taj smo proces automatizirali na način da cijeli proces prikupljanja podataka o provedbi Ustavnog zakona sad ide putem e-sustava na strukturirani način.


Prikupljanjem podataka putem e-sustava više se ne može dogoditi da općine, gradovi i županije dostave podatke na različite načine ili da ne dostave neke od traženih podataka – e-sustav će kontrolirati sav unos i osigurati visoku kvalitetu prikupljenih podataka što omogućuje izradu kvalitetnih izvještaja i analiza o problemima koje se javljaju u području ostvarivanja prava nacionalnih manjina.

BOLJA MJERLJIVOST REZULTATA
 
Kako taj sustav zapravo funkcionira i koje su mu potencijalne prednosti u odnosu na dosadašnji način rada i prikupljanja podataka?
Uspostavljeni e-sustav izrađen je na način da pruža podršku procesu prikupljanja podataka o provođenju Ustavnog zakona iz djelokruga Ministarstva uprave. Taj proces se provodi jednom godišnje i započinje tako da Ministarstvo uprave traži od Ureda državne uprave u županijama i Grada Zagreba da od jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prikupi podatke o provođenju Ustavnog zakona. Uredi državne uprave u županijama bi zatim kontaktirali općine, gradove i županije i na razne načine dolazile do podataka – papirnatim putem tj. dopisima, elektroničkom poštom, telefonskim pozivima. Uredi državne uprave u županijama su zatim ručno objedinjavali podatke i takve objedinjene podatke slali u Ministarstvo uprave koje bi zatim, ponovno ručno, objedinili podatke od svih 576 jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Svaka izmjena podataka zahtijevala bi provjere na svim razinama i vremenski je bila vrlo zahtjevna za službenike.

Uvođenjem e-sustava jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave direktno unose podatke u e-sustav i podaci su odmah dostupni nadležnim uredima državne uprave u županijama i Ministarstvu uprave čime se znatno smanjuje vrijeme potrebno za obradu tih podataka.

Podaci se unose kroz web obrasce koji imaju sve potrebne kontrole podataka tako da se samo ispravni podaci mogu unijeti u e-sustav čime se bitno povećava kvaliteta podataka. Finalno, automatizirana obrada podataka koju e-sustav omogućuje znatno će olakšati rad službenicima u Ministarstvu uprave i producirati finalne izvještaje bez mogućnosti pogreške.

Kako je sustav primljen među najvažnijim dionicima  npr.  u strukturama lokalne i regionalne  samouprave, a kako u manjinskim udrugama i institucijama ?  
E-sustav razvijen kroz ovaj projekt primarno je namijenjen službenicima u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, uredima državne uprave u županijama i Ministarstvu uprave te smo već na radionicama provedenim tijekom projekta vidjeli izrazito pozitivne reakcije na njegovo uvođenje. Službenici u strukturama lokalne i regionalne  samouprave prepoznali su da im se uvođenjem e-sustava znatno olakšava obaveza dostavljanja podataka o provedbi Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina, a službenicima u uredima državne uprave u županijama i Ministarstvu uprave još i više se olakšava i automatizira proces obrade podataka u odnosu na dosadašnje stanje.

Manjinske udruge, institucije te vijeća i predstavnici nacionalnih manjina nisu direktan korisnik ovog e-sustava. Za vijeća i predstavnike nacionalnih manjina izrađen je zaseban web portal u sklopu drugog projekta kojeg provodi Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske pod nazivom „Potpora vijećima nacionalnih manjina na lokalnoj razini“. Unatoč tome, kroz ovaj projekt napravljeno je predstavljanje e-sustava razvijenog u sklopu ovog projekta u svrhu podizanja svijesti o tome što Ministarstvo uprave radi po pitanju manjinskih prava i reakcije su također bile pozitivne. Manjinske udruge, vijeća i predstavnici nacionalnih manjina najveći su interes iskazali za same podatke koji će im biti dostupni nakon njihovog prikupljanja i obrade kroz e-sustav.