Usmjerenost projekta na rad vijeća i predstavnika nacionalnih manjina valja promatrati kao važnu sastavnicu procesa daljnje demokratizacije hrvatskoga društva. U tom smislu, ovaj je projekt moguće promatrati kao jedan od onih projekata kojega se doprinos ogleda u stvaranju pretpostavki za dugoročne promjene koje u značajnoj mjeri primiču Republiku Hrvatsku visokim europskim standardima u području zaštite nacionalnih manjina i ostvarivanju manjinskih prava. Formalnopravno i institucionalno gledajući, manjine u Hrvatskoj zaštićene su na svim razinama.
No, s obzirom na to da postoje poteškoće u primjeni i prihvaćanju pravnih instrumenata zaštite manjina, čak i kada Vlada iskazuje dovoljno političke volje, postoje određene slabosti u načinu na koji su uređena ostvarivanja pojedinih specifičnih manjinskih prava što otvara prostor za njihovo unaprjeđenje.
Intervju s Lidijom Japec, voditeljicom projekta «Potpora vijećima nacionalnih manjina na lokalnoj razini» koji uz potporu EU provodi vladin Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina.
Nedavno je predstavljen projekt "Potpora vijećima nacionalnih manjina na lokalnoj razini" koji uz financijsku potporu EU provodi Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade RH u suradnji s konzorcijem kojega čine WYG savjetovanje d.o.o. i Teched savjetodavne usluge d.o.o. iz Zagreba. Koji su glavni ciljevi i značaj ovog projekta i kako je zamišljena njegova realizacija?
Projekt «Potpora vijećima nacionalnih manjina na lokalnoj razini» predstavljen je 31.ožujka u Zagrebu, u Kući Europe. Započeo je 1. veljače 2016., a trajat će 18 mjeseci odnosno do 31. srpnja 2017.
Projekt obuhvaća provedbu istraživačko-analitičkih i edukacijskih aktivnosti te aktivnosti izrade, uspostave i testiranja web-sučelja za praćenje provedbe Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina (UZPNM). Cilj projekta jest osigurati preduvjete za aktivnu participaciju vijeća nacionalnih manjina u praćenju provedbe Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina i u razvoju vlastitih lokalnih zajednica na području Republike Hrvatske.
Ovaj je projekt komplementaran projektu IPA 2012 Ministarstva uprave, u okviru kojeg će se osigurati praćenje ostvarivanja prava definiranih UZPNM u nadležnosti Ministarstva uprave. Primjerice, pratit će se usklađenost statuta jedinica lokalne samouprave s UZPNM, dok će se naša analiza usredotočiti na praćenja provedbe UZPNM iz perspektive njegove implementiranosti u život lokalnog stanovništva.
Konkretno, prvo ćemo provest istraživanje i GAP analizu, odnosno procjenu kapaciteta vijeća i predstavnika nacionalnih manjina za ostvarivanje njihove zakonom predviđene uloge na lokalnoj i područnoj razini te prikaz odstupanja sadašnjeg stanja u odnosu na željeno stanje.
GAP analiza je usmjerena na tri područja djelovanja vijeća i predstavnika nacionalnih manjina: prvo, praćenje provedbe Ustavnog zakona na lokalnoj i područnoj razini, drugo, aktivno sudjelovanje u kreiranju lokalnih razvojnih politika i politika usmjerenih na zaštitu ljudskih prava i prava nacionalnih manjina te na kraju, aktivno umrežavanje s ključnim dionicima lokalnog razvoja i sudjelovanje u razvojnim procesima zajednice.
Koji će dionici manjinske politike biti obuhvaćeni ovim istraživanjem?
Istraživanje će obuhvatiti tri glavne skupine ispitanika. Primarnu skupinu ispitanika čine članovi vijeća nacionalnih manjina i predstavnici nacionalnih manjina, izabrani na izborima 31. svibnja prošle godine, zato što je jačanje njihove uloge na lokalnoj razini ujedno i cilj projekta. Želi se sagledati perspektiva članova vijeća i predstavnika nacionalnih manjina, njihov uvid u stanje prava nacionalnih manjina na lokalnoj razini te njihove aktivnosti u praćenju provedbe Ustavnog zakona i iskustvo suradnje s predstavnicima jedinica lokalne i područne samouprave te s ključnim dionicima lokalnog razvoja.
Drugu skupinu predstavljaju ispitanici iz izvršnih i upravnih tijela jedinica lokalnih i regionalnih samouprava, a treću skupinu predstavnici lokalnih akcijskih grupe i udruga koje provode lokalne razvojne projekte. Dodatno će se konzultirati članovi Savjeta za nacionalne manjine, saborski zastupnici iz redova pripadnika nacionalnih manjina, znanstvenici, istraživači i novinari koji prate zaštitu prava nacionalnih manjina.
Na temelju provedenog istraživanja i GAP analize, oblikovat će se dva programa obuke za instruktore vijeća i predstavnika, o tome kako podučiti vijeća i predstavnike da sustavno prate i procjenjuju provedbu Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina i kako da surađuju s drugim dionicima na lokalnome razvoju te da jačaju svoju savjetodavnu ulogu. Dvije stotine instruktora proći će ovu obuku a iste teme bit će obrađene i u Priručniku, koji će biti distribuiran svim vijećima i predstavnicima nacionalnih manjina. Dodatno, uspostavit ćemo web sučelje koje će vijeća i predstavnici koristiti u praćenju provedbe Ustavnog zakona.
Zašto je projekt usmjeren upravo na tzv. manjinsku samoupravu odnosno vijeća ( i predstavnike ) nacionalnih manjina ?
Usmjerenost projekta na rad vijeća i predstavnika nacionalnih manjina valja promatrati kao važnu sastavnicu procesa daljnje demokratizacije hrvatskoga društva. Naime, podsjetimo se da je Republika Hrvatska preuzela obveze poštovanja ljudskih i manjinskih prava u odnosu na sve svoje građane. Te se obveze temelje na nacionalnom zakonodavnom okviru i međunarodnim dokumentima koje je Republika Hrvatska usvojila i koji čine integralni dio nacionalnog zakonodavstva.
Svoje zauzimanje za zaštitu ljudskih prava i prava nacionalnih manjina Republika Hrvatska potvrdila je potpisivanjem Ugovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji 2011., u kojem se obvezala nastaviti jačati zaštitu manjina i poboljšavati zaštitu ljudskih prava, između ostaloga i djelotvornom provedbom Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina. U tom smislu, ovaj je projekt moguće promatrati kao jedan od onih projekata kojega se doprinos ogleda u stvaranju pretpostavki za dugoročne promjene koje u značajnoj mjeri primiču Republiku Hrvatsku visokim europskim standardima u području zaštite nacionalnih manjina i ostvarivanju manjinskih prava.
Formalnopravno i institucionalno gledajući, manjine u Hrvatskoj zaštićene su na svim razinama – od međunarodnog manjinskog prava i bilateralnih sporazuma, preko Ustava i Ustavnog zakona, do posebnih zakona i lokalnih samoupravnih statuta. Na temelju toga može se zaključiti da je Republika Hrvatska izgradila cjelovit pravno-institucionalni okvir u ovom području. No čak i tako dobro uspostavljeni zakoni i pravno-institucionalna regulativa samo su polazišne pretpostavke za kvalitetnu zaštitu i ostvarivanje manjinskih prava.
S obzirom na to da postoje poteškoće u primjeni i prihvaćanju pravnih instrumenata zaštite manjina, čak i kada Vlada iskazuje dovoljno političke volje, postoje određene slabosti u načinu na koji su uređena ostvarivanja pojedinih specifičnih manjinskih prava što otvara prostor za njihovo unaprjeđenje. Iz tog je razloga predlagatelj projekta, Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske, glavni naglasak stavio na analizu rada vijeća odnosno na sudjelovanje vijeća i predstavnika nacionalnih manjina u javnom životu i upravljanju lokalnim poslovima.
Koja su vam bila polazna saznanja i pretpostavke u koncipiranju projekta odnosno kako procjenjujete dosadašnje funkcioniranje vijeća nacionalnih manjina? Koje su manjkavosti i kako potaknuti poboljšanja?
Ustavnim zakonom o pravima nacionalnih manjina usvojenim 2002. godine, pripadnicima nacionalnih manjina zajamčeno je pravo sudjelovanja u javnom životu i upravljanju lokalnim poslovima putem vijeća i predstavnika nacionalnih manjina u općinama, gradovima i županijama. Od 2003. do 2015. godine „manjinski izbori“ održani su četiri puta i tijekom tog razdoblja provedeno je više izmjena i dopuna zakonodavnog okvira kako bi se osnažila uloga vijeća i predstavnika nacionalnih manjina i povećala njihova učinkovitost.
Unatoč tome, redovita godišnja izvješća Vlade o provedbi Ustavnog zakona, pojedina istraživačka analitička izvješća (EU CARDS 2003, Tatalović i sur., 2010) kao i četiri podnesena mišljenja o Hrvatskoj od strane Savjetodavnog odbora za Okvirnu konvenciju o pravima nacionalnih manjina Vijeća Europe upućuju na određene slabosti i nedostatke u funcioniranju vijeća i predstavnika nacionalnih manjina.
To su, primjerice, nedovoljna kapacitiranost ili spremnost pojedinih tijela državne uprave za provedbu Ustavnog zakona, zatim nedovoljna zainteresiranost izvršnih tijela lokalne i regionalne samouprave za suradnju s vijećima i predstavnicima nacionalnih manjina, kao i nedovoljna motiviranost samih pripadnika nacionalnih manjina ili njihovih organizacija i predstavnika da aktivno poboljšaju položaj nacionalnih manjina.
Ukupnim se projektom želi postići širi uvid u aktualnu pripremljenost i mogućnosti vijeća i predstavnika nacionalnih manjina da se koriste zajamčenim posebnim pravima i slobodama koja im Republika Hrvatska osigurava Ustavnim zakonom o pravima nacionalnih manjina te ostalim posebnim zakonima i programima usmjerenima na zaštitu i ostvarivanje manjinskih prava.
Vjerujemo da ćemo integriranim pristupom iskazanoj problematici ublažiti ili posve otkloniti dosad uočene manjkavosti te potaknuti poboljšanja u radu i sudjelovanju vijeća i predstavnika nacionalnih manjina na lokalnoj razini.
Osim što bi projekt trebao donijeti određeni napredak manjinskim zajednicama i institucijama da li on može pozitivno uticati i na širu zajednicu i na koji način?
Analiza će se dodatno usmjeriti na lokalni kontekst te provjeriti prepoznatljivost i umreženost vijeća i predstavnika nacionalnih manjina u lokalnoj zajednici. Ciljano će se tražiti primjeri dobre prakse suradnje vijeća i predstavnika nacionalnih manjina kako s lokalnom samoupravom, tako i s ključnim dionicima lokalnog razvoja kao što su lokalne akcijske grupe i udruge za razvoj zajednice.
Primjeri dobre prakse doprinijet će oblikovanju preporuka za unaprjeđenje uloge vijeća i predstavnika nacionalnih manjina u praćenju provedbe Ustavnog zakona, u kreiranju lokalnih razvojnih politika i u sudjelovanju u razvojnim procesima na lokalnoj i područnoj razini s obzirom na važnost koju bi to moglo polučiti na nacionalnoj razini.
U predstavljanju projekta posebno je naglašeno da će se razviti i alati za povećanje učinkovitosti djelovanja vijeća i predstavnika nacionalnih manjina. Na što se konkretno misli i kako će to funkcionirati?
Jedan alat je Priručnik za vijeća i predstavnike nacionalnih manjina koji smo spominjali vezano uz edukaciju instruktora. Drugi alat je web portal, koji će biti na raspolaganju vijećima i predstavnicima kao korisno pomagalo u praćenju provedbe Ustavnog zakona.
Projektni tim, u kojem su iskusni stručnjaci za informacijsko-komunikacijske tehnologije radi na izradi Web portala koji će imati dva dijela: jedan osnovni koji će biti javno dostupan i drugi, poseban koji će koristiti samo vijeća i predstavnici nacionalnih manjina te Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina.
Na tom posebnom dijelu bit će dostupan upitnik o provedbi Ustavnog zakona koji će na godišnjoj razini popunjavati članovi vijeća i predstavnici nacionalnih manjina. Svako vijeće i predstavnik dobit će svoje korisničko ime i moći će koristiti taj Web portal, kako sa svrhom redovitog popunjavanja upitnika o provedbi Ustavnog zakona, tako i za međusobnu razmjenu informacija i komuniciranje putem foruma rezerviranog samo za registrirane korisnike.
Mogućnost pregleda obrađenih rezultata upitnika može biti vrlo zanimljiva i široj javnosti, a ne samo predstavnicima nacionalnih manjina.
U cjelini gledano, kakve rezultate očekujete i kako ćete evaluirati te rezultate i njihov utjecaj na položaj nacionalnih manjina?
Smatramo da možemo postići sve očekivane rezultate koji su planirani našim osamnaestomjesečnim projektom: imat ćemo rezultate istraživanja potreba i kapaciteta vijeća nacionalnih manjina, na temelju kojih ćemo oblikovati odgovarajuće edukacije, priručnik i web portal za vijeća i predstavnike nacionalnih manjina, sve važne alate koje smo već spominjali, a istovremeno ćemo kroz niz aktivnost poticati vijeća i predstavnike na aktivno korištenje tih alata. Budući da smo se mi kao provoditelji projekta obvezali osigurati održavanje web portala u idućih deset godina, već ta činjenica govori o mogućnosti kontinuiranog praćenja položaja nacionalnih manjina na lokalnoj razini.
Naravno, uz pretpostavku da će vijeća i predstavnici redovito popunjavati upitnik na web portalu, namijenjen praćenju provedbe Ustavnog zakona. Sigurni smo da će aktivni članovi vijeća i aktivni predstavnici nacionalnih manjina iskoristiti ove alate, za koje su već iskazali interes tijekom nedavnog predstavljanja projekta, a za one manje aktivne se nadamo da će ih novi alati potaknuti na aktivniji rad kako za dobrobit svoje nacionalne manjine tako i za sveukupni razvoj vlastite lokalne zajednice.
Redovitim praćenjem provedbe Ustavnog zakona putem web upitnika, članovi vijeća i predstavnici nacionalnih manjina ujedno mogu doprinijeti izradi godišnjih izvješća Vlade RH koje objedinjuje Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina, na način da osiguraju vidljivost svojih lokalnih zajednica u cjelokupnom prikazu položaja nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj. Kao što sam već naglasila, ovaj projekt podržava takozvani „bottom-up“ pristup, „odozdo prema gore“ i daje priliku da se čuju mišljenja i prijedlozi s lokalne razine.
Ako Europska unija i Vlada Republike Hrvatske financiraju takvu priliku, predstavnici lokalnih zajednica ju trebaju iskoristiti a mi ćemo im u tome pružati podršku tijekom provođenja projekta.