Europska komisija protiv rasizma i netolerancije (ECRI) je nezavisno tijelo koje se bavi nadziranjem ostvarivanja ljudskih prava. Njezin je glavni cilj kroz izvještaje analizirati situaciju s obzirom na rasizam i netoleranciju u svakoj od država članica Vijeća Europe. Nadzor zemlje od strane Komisije podjednako se bavi svim državama članicama, a ciklusi praćenja traju oko pet godina. Komisija je šesti ciklus praćenja započela 2019. godine, a država koja je u pitanju je Belgija.
Jedan od glavnih fokusa u izvješću o Belgiji 2019. godine je inkluzivno obrazovanje, tema koja je jedna od najrelevantnijih za romske zajednice. Po tome je pitanju Komisija belgijskim vlastima preporučila promicanje jednakih mogućnosti u pristupu obrazovanju za djecu stranog porijekla. Isto bi tako trebalo započeti sa socijalnim miješanjem u cilju borbe protiv rasizma i promicanja jednakosti među domaćom i stranom djecom. Slična je preporuka bila uključena u izvješće 2012. godine, ali nije provedena.
Belgija kao multinacionalna država ima 3 službena jezika: francuski, nizozemski i njemački. Međutim, zbog migracije značajan je dio populacije koji govori drugim jezicima. Iako je situacija takva, ne postoji neovisno tijelo koje bi bilo nadležno za probleme koji se tiču diskriminacije na osnovi jezika. Zbog toga Komisija, kako bi se izbjeglo iskorištavanje napetosti u jezičnim zajednicama u političke svrhe, te kako bi se promicala uključenost jezika, preporučuje uspostavljanje tijela za jednakost koje bi se bavilo diskriminacijom na temelju jezika.
Romi se, zbog svoje putničke i nomadske prošlosti, ponekad pronađu u položaju neredovito prisutnih migranata. Prema federaciji udruga koje pomažu izbjeglicama i strancima, Belgija ima od oko 100.000 do oko 150.000 neregistriranih migranata. Zbog ove situacije, kako bi ilegalni imigranti mogli pristupiti istim pravima kao i bilo koji drugi građanin, Komisija preporučuje da niti jedan pružatelj usluga ne bude dužan prijavljivati osobe koje su neredovito prisutne u svrhu kontrole imigracije. Ako ste, na primjer, ilegalni imigrant i žrtva ste nekog kaznenog djela, možda to nećete niti prijaviti zbog straha od deportacije u svoju zemlju, stvarajući si tako drugačiji tretman od onoga redovitih imigranata ili lokalnih građana.
Isto tako, kako bi promicali socijalnu integraciju, belgijske bi vlasti trebale surađivati s poslodavcima kako bi poboljšali mogućnosti zapošljavanja imigranata.
Što se tiče Roma, Sinta i irskih Putnika, o njima ne postoje službene statistike jer je u Belgiji zabranjeno prikupljanje podataka o nacionalnom porijeklu. Osobno vjerujem da bi prikupljanje podataka o određenim nacionalnim skupinama ili nacionalnostima moglo biti korisno u stvaranju i kreiranju politika za te određene skupine. Da bismo razumjeli situaciju i probleme određene skupine potrebno je prikupiti podatke o njoj, pa poboljšati ona područja u kojima bi mogli biti ranjivi.
Belgija je 2012. godine započela s Nacionalnom strategijom integracije Roma kako bi Romima omogućila bolji pristup obrazovanju, zapošljavanju, zdravstvenoj zaštiti i stanovanju. Postoji i niz specifičnih programa poput projekata u Antwerpu, Ghentu i Bruxellesu koji podupiru Rome koji traže zaposlenje ili obrazovanje u određenoj profesiji. Komisija primjećuje dobar rad centara za javnu skrb i nevladine organizacije Foyer u davanju potpore romskoj djeci, a regija Bruxelles je također kreirala programe s ciljem rješavanja stambene situacije među Romima.
Tu je i skupina izvornih belgijskih Putnika, koja se razlikuje od Roma. Komisija je mnogo puta kritizirala nedostatak pravilno opremljenih mjesta gdje bi Putnici mogli kampirati. Međutim, poduzimaju se mjere za poboljšanje situacije ulaganjem u obnovu ovih tranzitnih mjesta. Broj tranzitnih mjesta u Bruxellesu pao je sa 60 u 2003. godini na 27 u 2018. godini, dok se broj putničkih obitelji kojima je potrebno mjesto udvostručio sa 70 na 140. To uzrokuje neprestano kretanje Putnika kroz Belgiju, što potiče njihovu marginalizaciju i pogoršava njihove životne uvjete.
Komisija preporučuje da federalne vlasti djeluju s obzirom na ova stambena pitanja kada lokalne vlasti ne mogu ili ne djeluju. Isto tako, da prepoznaju karavane kao legalnu vrstu stanovanja u cijeloj zemlji, kako bi se promovirala regulacija ovog načina života.
Preporuke Europske komisije protiv rasizma i netolerancije su zaista korisne za poboljšanje stanja manjina među državama Europske unije. Međutim, kao što pokazuje ovo izvješće, ove se preporuke ne implementiraju uvijek, ili državama ponekad treba predugo da počnu poduzimati pozitivne mjere prema njihovoj provedbi. Iz tog razloga, možda bi doprinijelo provedbi takvih preporuka kad bi tijelo imalo mogućnost dati sankcije koje država daje ili da je međunarodno odgovorno u slučaju da ih države ne slijede. Da se ove preporuke učine obvezujućima, postoji veća vjerojatnost da ih država primijeni i da se zapravo poboljša situacija s manjinama.
The European Commision against Racism and Intolerance (ECRI) is an independent human rights monitoring body. Their main objective is to analyse through reports the situation regarding racism and intolerance in each of them member States of the Council of Europe. ECRI's country monitoring deals with all member States on an equal footing. Monitoring cycles last some five years. ECRI's sixth monitoring cycle has begun in 2019, and Belgium is on it.
One of the main focus on the 2019 Belgium report is inclusive education, a topic which is one of the most relevant for Roma communities. In this matter, the ECRI has recommended the Belgian authorities to promote equal opportunities in access to education to children of foreign background. In the same order of ideas, a social mix should take place in order to combat racism and promote equality among national and foreign children. A similar recommendation was included in the 2012 report, however it was not implemented.
Belgium being a multiethnic state has 3 official languages: French, Dutch and German. However, due to migration, there are many other languages being spoken by an important part of the population. Even though this is the situation, there is no independent body with any competence on questions relating to discrimination on the ground of language. This is why ECRI, in order to avoid the political exploitation of tensions in language communities, and to promote language inclusion, recommends to stablish an equality body with tasks regarding discrimination on the ground of languages.
Roma people, due to their itinerant and nomadic past, sometimes find themselves in the position of irregularly presents migrants. Belgium has about 100.000 to 150.000 “undocumented” migrants, according to a federation of associations who help refugees and foreigners. Due to this situation, in order for the irregular immigrants to be able to access the same rights as any other citizen, the ECRI recommends that no service provider be required to report persons of being irregularly present for the purposes of immigration control. If you are an irregular immigrant and you are victim of some crime for example, you might not even report it due to the fear of being deported to your country, creating a different treatment from regular immigrants or local citizens.
In the same order of ideas, in order to promote social integration, Belgium authorities should work with employers in order to improve immigrants employment opportunities.
Regarding Roma, Sinti and Travellers specifically, there are no official statistics because collecting data on ethnic origins is prohibited in Belgium. Personally I believe that by collecting data on specific ethnic group or nationalities could be useful in order to create and design policies for those particular groups. In order to understand the situation and the problems of certain group it is necessary to collect data about it, and improve those areas in which they might be vulnerable.
Belgium has started with a National Integration Strategy of Roma since 2012 in order to improve Roma access to education, employment, healthcare and housing. There are also a number of specific programmes like projects in Antwerp, Ghent and Brussels which support Roma who are seeking for either employment or training in a specific profession. ECRI remarks the good work of the Public Welfare Centres or the Foyer NGO in support of Roma children. The Brussels region has also created programs aiming to solve the housing situation among Roma people.
There is another group which are native Belgium travelers, different from Roma. ECRI has criticized many times the shortage of properly equipped sites for Travelers to camp on. However, measure are being taken to improve the situation, by investing in the renovation of these transit sites. The numbers of transit sites in Brussels fell from 60 in 2003 to 27 in 2018, while the number of Traveler families who are in need of a place doubled from 70 to 140. This causes for travelers to be in a constant move through Belgium, which encourages their marginalization and worsens their living conditions.
ECRI recommends that federated authorities act regarding this housing issues when local authorities cannot or do not. Also, to recognize caravans as a legal type of housing throughout the country, in order to promote the regularization of this lifestyle.
The ECRI recommendations are really useful in order to improve minorities situation among EU states. However, as this report shows, these recommendations are not always implanted, or sometimes states take too long in order to start taking positive actions towards their implementation. Due to this situation, maybe it would favor the implementation of such recommendations if the body had the ability the sanctions states, or of them to be internationally responsible, if they fail to follow them. By making these recommendations binding, States will be more likely to apply them and actually improving the minorities situation.