Print
Henri lehmann - portrait de franz liszt (1811-1886), compositeur et pianiste - p1683 - musee carnavalet - 2 FERENC LISZT I ROMSKA GLAZBA: POVIJEST KULTURNE INTEGRACIJE
Source: Wikimedia Commons.
FERENC LISZT I ROMSKA GLAZBA: POVIJEST KULTURNE INTEGRACIJE

Franz Liszt, poznati mađarski skladatelj i pijanist 19. stoljeća, slavi se zbog svojih inovativnih doprinosa klasičnoj glazbi. Jedan od elemenata koji njegovu glazbu čine doista revolucionarnom jest njezin fuzijski karakter i utjecaj različitih glazbenih tradicija. Liszt je duboko cijenio romsku glazbu i kulturu, što je imalo velik utjecaj na oblikovanje njegove umjetničke vizije. Ovaj članak govori o dubokoj povezanosti između Liszta i romske glazbe, istražujući kako je ta integracija obogatila njegova umjetnička djela i doprinijela glazbenoj tradiciji.

Autorica: Alena Kvartalnova
Prijevod: Morena Mlinar

Romski glazbeni utjecaj

Romska glazba odlikuje se emotivnom izražajnošću, složenim ritmovima i improvizacijskom prirodom. Romi, koji su migrirali iz sjeverne Indije prije otprilike tisuću godina, sa sobom su donijeli bogatu glazbenu baštinu koja se razvijala dok su se selili kroz Perziju, Bizantsko Carstvo i Europu. Od 15. stoljeća pojavila se tendencija idealizacije i romantizacije Roma, suprotstavljena dugoj povijesti progona i protjerivanja. Ta tendencija posebno se odražava u likovima romskih žena poput Preciose (Cervantes), Mignon (Goethe), Esmeralde (Hugo) i Carmen (Mérimée) u Singspielima i operama.

Utjecaj Roma na europsku instrumentalnu glazbu započeo je kroz kompozicijsku prilagodbu verbunkosa, tradicionalnog mađarskog plesnog stila i glazbenog žanra koji se pojavio u 18. stoljeću. U početku se koristio kao regrutacijski ples mađarske vojske kako bi se mladići potaknuli na vojnu službu. Tijekom 18. stoljeća, romski glazbenici često su bili angažirani od strane mađarskog plemstva i vojnih regrutera da sviraju na događanjima i okupljanjima. Popularizirali su verbunkos stil izvodeći ga na raznim svečanostima i proslavama diljem Mađarske, unoseći u njega elemente vlastite glazbene tradicije, poput složenih ritmova, ornamentike i melodijskih ukrasa. S vremenom se verbunkos razvio i postao sastavni dio mađarske klasične i narodne glazbe. Do 19. stoljeća romski glazbenici stekli su slavu diljem Europe, poznati po svojoj virtuoznosti i improvizacijskim sposobnostima, što je značajno pridonijelo razvoju verbunkos stila.

Lisztov susret s romskom glazbom

Lisztovo divljenje romskoj glazbi započelo je tijekom njegovih putovanja po Mađarskoj, gdje je svjedočio energičnim i emotivnim izvedbama romskih glazbenika. Ove izvedbe ostavile su snažan dojam na njega, jer je u njihovoj glazbi prepoznao sirovu, nesputanu ljepotu i emocionalnu dubinu koja je odgovarala njegovim umjetničkim težnjama.

Franz Liszt je zapisao:
"U području improvizacije, glazba pripada Ciganima više nego ikome drugome; bez njih, ona ne bi imala snagu postojanja. Kao što majka podučava svoju djecu kako da se izražavaju u svom jeziku, tako jedan ciganski glazbenik podučava drugog. Nikada nisu pokazali potrebu za notnim zapisom. Nemoguće je zamisliti potpunije sjedinjenje s prirodom od onoga koje imaju Cigani."

Liszt je bio očaran sirovim emocijama i virtuoznošću romskih glazbenika te je nastojao uklopiti elemente njihove glazbe u vlastite skladbe. Izražajnost melodija i dinamični kontrasti poslužili su mu kao inspiracija, a improvizacijski stil Roma jasno se osjeća u njegovim djelima.

Integracija romskih elemenata u Lisztovu glazbu

Lisztova integracija romskih glazbenih elemenata najviše dolazi do izražaja u njegovim Mađarskim rapsodijama, seriji od 19 klavirskih djela nastalih između 1846. i 1885. godine. Liszt je radio na Mađarskim rapsodijama desetljećima, a o njima je pisao:

"Ondje sam pronašao bogatstvo – zapisao je Liszt – koje sam crpio: prvo iz vlastitih uspomena iz djetinjstva, koje sežu do Bihariija i drugih poznatih ciganskih glazbenika, zatim iz dubine ciganskih orkestara u Edenburgu, Pressburgu i Pešti, i konačno, prisjećao sam se i na svoj način reproducirao mnoge motive i karakteristične značajke koje su mi bile predstavljene s rijetkom velikodušnošću, bilo na glasoviru ili zabilježene..."

Sam instrumentalni žanr rapsodije Lisztova je inovacija, a Mađarske rapsodije izravni su odraz njegova divljenja verbunkos glazbi koju su izvodili romski glazbenici. Jedno od Lisztovih najpoznatijih djela inspiriranih romskom glazbom je Mađarska rapsodija br. 2. Kompleksni ritmovi i nagle dinamičke promjene u ovoj rapsodiji odražavaju spontanost i emocionalnu intenzivnost romskih izvedbi.

Lisztova ostavština i romska glazba

Lisztovo zalaganje za romsku glazbu nije bilo samo puko glazbeno oponašanje. Često je angažirao romske glazbenike u svojim orkestrima i javnim nastupima, pomažući im da dosegnu širu publiku. Štoviše, njegovo poštovanje i divljenje romskoj glazbi igrali su značajnu ulogu u podizanju njezinog statusa unutar europske glazbene tradicije. Njegova uporaba romskih glazbenih elemenata i javne izjave o romskoj glazbi pomogle su popularizaciji tradicije koja je dugo bila marginalizirana.

Lisztovo zalaganje za romsku glazbu otvorilo je put budućim skladateljima da istražuju fuziju klasične i romske glazbene tradicije. Njegov se utjecaj može čuti u djelima skladatelja poput Béle Bartóka i Zoltána Kodályja, koji su također crpili inspiraciju iz romske glazbe u svojim kompozicijama.

Danas se Lisztova povezanost s romskom glazbom i dalje osjeća. Glazbenici i akademici sve više prepoznaju značajan utjecaj romske glazbe na Lisztova djela, što dovodi do dubljeg uvažavanja i njegovih skladbi i bogate romske glazbene baštine. Ova kulturna razmjena pokazuje da je glazba univerzalni jezik koji nadilazi kulturne i društvene granice.