Što se događa s romskim djevojkama u slavonskom selu i kako se suočavaju s životnim izazovima i dilemama opisuje film Razred, pobjednik Liburna Film Festivala. Film o romskim djevojkama počinje kao primamljivi reality show, ali brzo razotkriva lice i naličje stvarnog i svakodnevnog romskog života: zlostavljanje, netrpeljivost, diskriminaciju i nepravdu. No otkriva i romsku vitalnost koja na životnim prekretnicama teži boljem životu.
Filmski festival Liburnia gostovao je u zagrebačkom Multimedijalnom centru (Savska cesta) s izabranim pobjedničkim domaćim uradcima iz 2015. Razred, dugometražni dokumentarni film Vesne Ćudić, približava nam probleme romskih djevojaka. Dokumentarac počinje užurbanim izborom za miss u Dardi, što podsjeća na reality showove poput Toddlers and Tiaras.
Na prvi pogled tematika se čini plitka. No, ubrzo poslije završetka izbora, počinju se prikazivati duboki problemi s kojima se djevojke suočavaju. Srednjoškolka Stojana (pobjednica) živi s majkom i braćom te pati zbog oca koji ju je želio seksualno zlostavljati. Slika s početka – ona vesela i samopouzdana u suprotnosti je s onim što se događa u obitelji. Odlučuju se odseliti u Kanadu te se prije puta tužni pozdravljaju s prijateljima i susjedima. Scena poslije simbolično prikazuje ptice u letu ispod neba, što podsjeća na selidbe Roma, ovoga puta zbog obiteljskog zlostavljanja.
Od portretiranih djevojaka, Vedrana je najodlučnija i najuspješnija u školi. U stabilnoj je vezi s dečkom i tako prkosi tradiciji o ranoj udaji dok joj je sestra Željka u tinejdžerskim godinama zatrudnjela. Tinejdžerica Jovana odlučila je prekinuti obrazovanje, ali vidjevši svoju svakodnevicu poslije toga predomislila se i uspješno završila srednju školu, zajedno s Vedranom.
Autorica je zatim prikazala divlji bijeli cvijet na tračnicama, što podsjeća na upornost i mladost koje su u utrci sa surovim životom. Ove žene otvoreno progovaraju o roditeljstvu, predrasudama i osjećajima s kojima žive. Dobri duh Roma u Dardi jest Jovica, muškarac u tridesetima koji zrači simpatičnošću, trener folkornog društva, jer razgovara s mlađima i brine se o njihovom školovanju.
Dok svaki dan vlakom odlaze u školu na stanici ih čeka grafit MRZIM CIGANE. No, djevojke su vesele i šale na svoj račun i kao da ih se ta netrpeljivost ne tiče.
Izgleda kao da se tiče nekoga drugog, a usmjerena je upravo prema Romima. Tako dok Vedrana odrađuje praksu u frizerskom salonu, vlasnica priča da ona nema apsolutno ništa protiv Romkinja dok druge vlasnice ne dopuštaju obavljanje prakse romskim učenicama. Za to vrijeme Vedrana šuti i sluša, pomirena s vladajućim stanjem. Čini se kao da nema pravo glasa i da o njezinom poslu odlučuju drugi, vlasnici salona odnosno većinsko stanovništvo. Ovo je snažan prizor zato što prikazuje obje osobe u kadru - vlasnicu i učenicu - vidimo superiornost i poslušnost koje jednom riječju znače nepravdu.
Životi o kojima se govori i koju su nam bliži kroz višegodišnji rad redateljice Ćudić (završila National Film and Television College u Velikoj Britaniji) intimne su ispovijedi i vidimo žene koje su više od Romkinja – nalaze se na životnim prekretnicama u cvijetu mladosti.
Kada vidimo pojedina lica vjerovat ćemo u romske nedaće koje nisu više bezlične i bezmjestne. Nadilaze se nacionalni problemi i vidimo individualne karakteristike koje čine tuga, hrabrost i stidljivost, uhvaćene u sadašnjem momentu. Naglasak je na baranjskim Romima i edukaciji koja je najsigurnija karta za neki bolji život. Mlade cure svjesne su emancipacije kroz vlastiti novac kojeg će zaraditi i na taj način biti neovisne o muškarcima s kojima budu živjele.
Na kraju vidimo epiloge glavnih protagonista: neke su se preselile, neke rodile, neki još čekaju zadovoljavajuću karijeru.
Ovaj film je nastavak Little Miss Roma (Nukleus film) iz 2007. gdje su motivi materijalni uvjeti i egzistencija, naročito žena koje su ranjivije. Nagrađen je za najbolju režiju/redatelja na Liburniji u Ičićima.