Print - KRITIKA BRITANSKE SERIJE UTOPIJA

UTOPIJA

4. 1. 2017.
KRITIKA BRITANSKE SERIJE UTOPIJA
KRITIKA BRITANSKE SERIJE UTOPIJA
Autorica: Diana Robaš

Britanska serija Utopija (Utopia, 2013 – 2014) prošla je uglavnom ispod radara široke publike, ali je unatoč otkazivanju nakon svega dvije sezone stekla omanji kultni status među fanovima stripa i znanstvene fantastike, a neko se vrijeme govorkalo i o američkom remakeu u režiji Davida Finchera i produkciji HBO-a.

Autor serije je Dennis Kelly, publici poznat i po serijama Spooks, Pulling te po kazališnom radu. Okosnica vrlo složene radnje je ideja o globalnoj uroti iza koje stoji naoko svemoćna organizacija 'Mreža' na čelu s osobom poznatom pod nazivom 'Gospodin Zec'. Detalji zavjere skriveni su na stranicama raritetnog stripa Utopija, a petero entuzijasta okuplja se, svatko iz svojih razloga, na internetskom forumu kako bi zajednički razriješili tajnu.

Ubrzo postaju meta 'Mrežinih' plaćenika, a nakon ubojstva jednog od njih četvero preživjelih nađu se u bijegu zajedno s izvjesnom Jessicom Hyde koja, čini se, krije ključ Utopijine tajne.

Autor stripa i jedan od kotačića zavjere je genijalni znanstvenik Philip Carvel kojeg upoznajemo u uvodnoj epizodi druge sezone kroz flashback smješten u 70-e godine. Carvel je opsjednut viškom populacije i oskudnošću resursa na Zemlji, čime privlači pažnju tajanstvene Milner koja dijeli njegov stav o nužnosti smanjenja broja ljudi na svijetu kako bi čovječanstvo u cjelini dulje poživjelo. Pod okriljem Mreže zajedno kreiraju Janus, serum kadar sterilizirati 90% populacije koji bi podvalili kao cjepivo protiv umjetno stvorenog i planski raspršenog virusa gripe. Carvel, međutim, na svoju ruku prilagođava serum tako da određena etnička grupa bude pošteđena njegova djelovanja. Također serum je prilagođen da štiti njegovu kćer, koja je time na neki način i (mogući) spasitelj ljudske populacije.

Carvel je, naime, rumunjski Rom koji je kao petogodišnjak jedini od svoje obitelji preživio holokaust. Izvukavši se iz koncentracijskog logora Belzec, odlučio se osobno pobrinuti da se takva strahota nikad više ne ponovi. U vlastitoj inverziji nacističke politike rasne čistoće, izmijenio je serum da ne djeluje na Rome, čime bi oni nakon smrtonosne epidemije ostali jedina skupina na Zemlji sposobna za razmnožavanje.

Nije prikazano kako je Carvel od traumatiziranog dječaka stasao u psihopatskog znanstvenika s kompleksom Boga, ali njegova veza s Milner simbioza je dvaju briljantnih umova koji si međusobno hrane megalomanske porive, uvjereni da svojim genocidnim planovima spašavaju čovječanstvo. Carvel je kontradiktoran i nedvojbeno fascinantan lik. Iako nominalno zlikovac, teško se ne složiti s njegovom zabrinutošću zbog ekološke katastrofe i neminovnih ratova oko prirodnih izvora. Iako vjeruje u smanjenje broja stanovnika na planetu, osjeća istinsku sreću zbog suprugine trudnoće. Dok kćer obožava, sina zanemaruje i na njemu vrši pokuse koji će ga pretvoriti u serijskog ubojicu. Voljena kći, međutim, Carvelovom odlukom postaje čuvarica seruma i vječna bjegunka osuđena na život u paranoji i strahu. Zahvaljujući očevoj misiji, njegova djeca postaju smrtni neprijatelji.

Carvelov je moralni kompas nepovratno iskrivljen i iako je vidljivo zašto se njemu samom njegove akcije čine opravdanima, nemoguće je s njime suosjećati. Njegova zamisao da bude onaj koji će odabrati novu dominantnu rasu stavlja ga na istu razinu s nacistima, a odluka da upravo Rome poštedi Janusova djelovanja nagla je i neobrazložena. Naoko čin solidarnosti prema svom narodu, svojevrsna odmazda za njihove povijesne patnje i vlastito stradanje u ratu, naposljetku se doima kao hir egomanijaka koji se previše uživio u svoju bogolikost pa živim bićima manipulira prema trenutnom impulsu. Njegova jedina iskupljujuća osobina je ljubav prema kćeri, no silne muke koje joj je priuštio ponajbolja su ilustracija promašenosti njegova fanatizma.

Povratak na zanimljivosti