Fokus ROMI.HR
/Razgovaramo s Milanom Mitrovićem, poznatim romskim aktivistom i predsjednikom Vijeća romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda. Neposredni povod za razgovor je Akcijski plan Grada Slavonskog Broda za provedbu Nacionalne strategije za uključivanje Roma za Razdoblje 2017. – 2020. godina.
Gospodine Mitroviću, kako je došlo do donošenja Akcijskog plana Grada Slavonskog Broda?
Vijeće romske nacionalne manjine Grada Slavonskog Broda je od početka mandata isticalo potrebu da se u Slavonskom Brodu donese gradski akcijski plan za provođenje Nacionalne strategije za uključivanje Roma od 2013. do 2020. godine. Povoljne okolnosti za donošenje ovog Akcijskog plana su se počele stvarati kada je Romsko nacionalno vijeće iniciralo i dobilo sredstva iz IPA programa Europske unije upravo za poticanje provedbe Nacionalne strategije za uključivanje Roma u jedinicama lokalne i područne samouprave. RNV je ponudio vlastima Slavonskog Broda sudjelovanje u ovom projektu i gradonačelnik našeg grada g. Mirko Duspara je prihvatio poziv te se Grad Slavonski Brod uključio u provođenje projekta početkom 2016. godine. U ovom projektu je posebna pažnja bila usmjerena prema nama, pripadnicima romske nacionalne manjine s ciljem da nam se pomogne i da nas se osnaži kako bi bili partneri lokalnim vlastima i obrazovnim i drugim institucijama u procesu donošenja lokalnih akcijskih planova. Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda je pitanje donošenja gradskog akcijskog plana stavila u centar svog djelovanja i više naših članova je uz mene sudjelovalo u projektu RNV-a. Nakon toga smo uz njihovu pomoć krenuli u proces pripremanja i iniciranja donošenja akcijskog plana za Slavonski Brod.
Kako je tekla priprema odnosno izrada nacrta Akcijskog plana?
Kroz naše sudjelovanje u IPA projektu Romskog nacionalnog vijeća imali smo više sastanaka u Slavonskom Brodu na kojima je RNV za istim stolom okupio nas, predstavnike romske zajednice, predstavnike Grada Slavonskog Broda ali i druge zainteresirane. Posebno je bilo dobro što su na tim sastancima bili predstavnici škola, vrtića, Centra za socijalnu skrb, Zavoda za zapošljavanje i drugih institucija koje svakodnevno rade s Romima i koje su nam pomogle svojim prijedlozima i mišljenjima, a neki od njih, prije svega ravnateljica Osnovne škole Hugo Badalić iz Slavonskog Broda Irena Čugura Ćerić su nas kontinuirano podržavali i pomagali nam posebno pri pripremi dijelova Akcijskog plana koje se odnose na obrazovanje. Najviše pomoći smo dobili od Romskog nacionalnog vijeća koje ima stručnjake za romska pitanja i bio nam je stalno na pomoći od početka do kraja procesa.
Tko je službeno predložio donošenje Akcijskog plana?
Mi, Vijeće romske nacionalne manjine Grada Slavonskog Broda je temeljem svog Statuta i pozivajući se na članak 31. Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina koji daje pravo vijećima nacionalne manjine da predlažu tijelima jedinice samouprave mjere za unaprjeđivanje položaja nacionalne manjine u državi ili na nekom njenom području, uključujući davanje prijedloga općih akata kojima se uređuju pitanja od značaja za nacionalnu manjinu tijelima koja ih donose. Pozvali smo se i na Nacionalnu strategiju za uključivanje Roma za razdoblje od 2013. do 2020. godine koja u poglavlju VI. Provedba strategije - Uloga provedbenih tijela i partnera u dijelu koji se odnosi na jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave kaže da lokalna i područna samouprava treba izraditi općinski, gradski odnosno županijski akcijski plan za provođenje Nacionalne strategije za uključivanje Roma na svom području. Nakon što smo pripremili i usuglasili naš prijedlog Vijeće romske nacionalne manjine Grada Slavonskog Broda ga je i formalno usvojilo i proslijedilo gradonačelniku Slavonskog Broda na razmatranje i usvajanje.
Kako je vaš prijedlog prihvaćen od strane tijela lokalne vlasti Slavonskog Broda?
Prijedlog je prihvaćen dobro. Gradonačelnik je odmah proslijedio naše prijedloge svojih stručnim službama. Oni su nas pozvali na više sastanaka na kojima smo razgovarali o svim našim prijedlozima i za pojedine prijedloge im dodatno objašnjavali važnost za romsku zajednicu u Slavonskom Brodu. Postupak je bio vrlo korektan i gradske vlasti su nas primile s poštovanjem i dobili smo priliku iznijeti naše argumente i razloge za predlaganje pojedinih mjera. Stručne službe su prihvatile najveći broj naših prijedloga onako kako smo ih predložili, a neke su djelomično promijenile. Većina promjena se odnosila na rokove odnosno sredstva za provođenje pojedinih mjera obzirom da Slavonski Brod nema velike prihode, a naše potrebe nakon godina i desetljeća zanemarivanja naših problema su velike. Na kraju su gradske službe utvrdile konačni prijedlog Akcijskog plana i dostavile ga gradonačelniku koji ga je podržao i uputio Gradskom vijeću na raspravu i usvajanje.
Kao predsjednik Vijeća romske nacionalne manjine Grada Slavonskog Broda pozvan sam na sjednicu na kojoj se odlučivalo. Na moje veliko zadovoljstvo Gradsko vijeće Grada Slavonskog Broda je na sjednici održanoj 22. ožujka 2017. godine jednoglasno prihvatilo prijedlog i donijelo Akcijski plan Grada Slavonskog Broda za provedbu Nacionalne strategije za uključivanje Roma za Razdoblje 2017. – 2020. godina.
Vratimo se sada, ako se slažete, na početak procesa pripreme Akcijskog plana. Od kojih ocjena stanja i položaja romske zajednice u Slavonskom Brodu ste krenuli?
Pa krenuli smo sa statistikama, mada nemamo ih baš puno i nisu baš pouzdane ali krenuli smo od onog što znamo. Prema popisu stanovništva 2011. godine na području grada Slavonskog Broda živjelo je ukupno 1.142 pripadnika romske nacionalne manjine, što čini 1,93% ukupnog stanovništva Slavonskog Broda. Ovi podaci se u najvećoj mjeri mogu odnositi i na Brodsko-posavsku županiju jer udio pripadnika romske nacionalne manjine koje žive na području grada Slavonskog Broda predstavlja gotovo 97% ukupnog broja pripadnika romske nacionalne manjine na području cijele Brodsko-posavske županije. Prema podacima s zadnjih izbora u birački popis pripadnika romske nacionalne manjine na području grada Slavonskog Broda bilo je upisano 637 Roma. Mi u Vijeću smo prikupljali podatke i napravili procjene o broju pripadnika romske nacionalne manjine koji žive u romskom naselju na području Mjesnog odbora ''Josip Rimac'', i procjenjujemo kako je ukupan broj pripadnika romske nacionalne manjine oko 1.700 osoba. Romska zajednica na području Slavonskog Broda živi stoljećima. Tradicionalno smo se bavili obradom drveta i proizvodnjom posuđa i drugih predmeta od drveta, kao i drugim tradicijskim zanimanjima specifičnim za nas Rome. Polovinom 20. stoljeća intenzivira se proces zapošljavanja Roma na radnim mjestima za koja nije bilo potrebno srednje ili više obrazovanje, uključujući drvnu, građevinsku i tekstilnu industriju, što je kao rezultat imalo i povećavanje broja stalno nastanjenih Roma odnosno napuštanje nomadskog načina života dijela pripadnika naše romske zajednice.
Romi naseljeni u Slavonskom Brodu u najvećem dijelu vjerski pripadaju pravoslavnoj crkvi. Materinji jezik Roma u Slavonskom Brodu je starorumunjski bajaški koji mi zovemo ljimba d' ludari. Samo nekoliko obitelji ovdje govore romani chib. Procjenjujemo da na području Slavonskog Broda Romi žive u oko 220 obiteljskih kuća, uključujući i dio kuća u kojima živi više obitelji.
Kakvo je stanje u područjima obrazovanja, zapošljavanja, zdravlja, socijalne skrbi, stanovanja?
Prema našim informacijama trenutno samo troje romske djece pohađa vrtić. U program predškole uključeno je 22 romske djece. Prosječan broj novorođene romske djece kreće se godišnje od 20 do 45. U Vijeću procjenjujemo da je broj Roma učenika osnovnih škola oko 260, od kojih oko 220 pohađa područnu školu Osnovne škole Hugo Badalić u blizini našeg naselja. Podataka o broju Roma učenika srednjih škola trenutno nema. Trenutno nema ni jednog studenta Roma iz Slavonskog Broda i to nas posebno zabrinjava. Obuhvat prijevoza djece u predškolskoj dobi je za ovu godinu riješen uz potporu UNICEF-a, te se Grad obvezao na organiziranje i kontinuirano financiranje prijevoza radi boljeg uključivanja djece u predškolski program. Proveli smo istraživanje i razgovarali s roditeljima romske djece i najveći broj roditelja Roma iskazuje spremnost i želju za uključivanjem svoje djece u vrtić i predškolu, ali broj romske djece obuhvaćene vrtićkim programima je vrlo mali najviše zbog problema s prijevozom. Osiguravanjem vrtićkog i predškolskog programa za svu romsku djecu rezultiralo bi rješavanjem problema poznavanja hrvatskog jezika, što je od iznimnog značaja za odgovarajuće uključivanje romske djece u obrazovni proces i postizanje boljih rezultata u obrazovanju. Uz to, uključivanjem romske djece u vrtićke i predškolske programe smanjio bi se jaz između romske i neromske djece po pitanju pripremljenosti za osnovnoškolsko obrazovanje koji je još uvijek vrlo velik.
Utvrđujući stanje ponovo smo konstatirali kako je nezaposlenost iznimno visoka među pripadnicima romske zajednice u Slavonskom Brodu. Zaposlene osobe su iznimke i riječ je o vrlo malom broju Roma zaposlenih u gradskoj firmi Komunalac na jednostavnim poslovima. Manji broj Roma je povremeno zaposlen kroz program Javnih radova, za koji postoji iznimno veliki interes i potreba. Kada je riječ o zdravstvenom osiguranju utvrdili smo da ga većina Roma ima, dok manji broj nije riješio svoj status. Opća zdravstvena zaštita se provodi kroz redovni sustav primarne zdravstvene zaštite. Procijepljenost romske djece je dobra, ali se povremeno javljaju i neki problemi te je potrebno poboljšati suradnju s nadležnim tijelima. Pitanje socijalne skrbi je iznimno važno jer je socijalna skrb glavni izvor prihoda za većinu pripadnika romske nacionalne manjine u Slavonskom Brodu. Povremeno se pojavljuju neki problemi te je potrebno je poboljšati suradnju s nadležnim tijelima, naročito u smislu jednoobraznog pristupa dodjelama određenih vrsta pomoći u odnosu na centre za socijalnu skrb u drugim krajevima Republike Hrvatske.
U našem naselju u Mjesnom odboru ''Josip Rimac'' gotovo ni jedna kuća nema svu potrebnu prostorno-plansku dokumentaciju. Veliki su problem i imovinsko-pravni odnosi, koji se odnose na većinu kuća i drugih objekata. Većina vlasnika kuća je pokrenula postupak legalizacije, ali je vrlo mali broj slučajeva u cijelosti riješen. Dodatni problem predstavlja nemogućnost novih, mladih obitelji da riješe svoje stambeno pitanje što nas posebno zabrinjava. Život nije prestao donošenjem zakona ljudi se žene, imaju djecu i javlja se potreba da se osamostale, imaju svoju kuću.
Stanje infrastrukture još nije na razini gradskog prosjeka, a ključni problem je odvodnja. Pristup električnoj i vodovodnoj mreži je ograničen zbog nelegaliziranosti objekata. Problemi s tzv. divljim odlagalištima su još uvijek veliki. U romskom naselju, a mi smo jedno od najvećih u Republici Hrvatskoj, nemamo lokalni društveni dom ili neki drugi objekt koji bi služio za društvene aktivnosti, uključujući organiziranje kulturnih sadržaja. Udruge koje djeluju unutar naselja nemaju prostor za djelovanje.
Romska zajednica još uvijek nema dovoljnu podršku u aktivnostima na očuvanju svog jezičnog i kulturnog identiteta i aktivnostima na postizanju pozitivne percepcije romske kulture i identiteta unutar šire zajednice te među svim građanima. Statusna pitanja nisu među većim problemima, ali manji broj pripadnika romske zajednice još uvijek nije u potpunosti riješio statusna pitanja. Statistički i drugi podaci o romskoj nacionalnoj manjini u gradu Slavonskom Brodu do sada nisu sustavno i kontinuirano prikupljani, izuzimajući osnove podatke o broju Roma koji su prikupljani i obrađivani kroz popis stanovništva i biračke popise. Nepostojanje odgovarajućih podataka predstavlja vrlo veliki problem za pripremu i provođenje aktivnosti na poboljšanju položaja Roma jer je, bez njih između ostalog nemoguće utvrditi trenutačno stanje, odnosno razmotriti polazne podatke te pratiti kvantitativnu i kvalitativnu promjenu stanja u pojedinim područjima djelovanja.
U kojoj mjeri se Romi u Slavonskom Brodu još uvijek suočavaju s diskriminacijom?
Diskriminacija je još uvijek prisutna u raznim područjima života te stvara prepreke u zapošljavanju Roma, osiguravanju stručne prakse za dio učenika Roma i slično. Ostvarivanje rodne i druge ravnopravnosti Romkinja kako unutar naše romske zajednice, tako i unutar šire zajednice još uvijek predstavlja izazov. Dio svojih prava pripadnici romske nacionalne manjine ne ostvaruju u zadovoljavajućoj mjeri, bilo kao posljedica nedovoljne upućenosti bilo uslijed prisutnog nerazumijevanja, predrasuda i diskriminacije s kojima se susreću izvan svoje zajednice. Gotovo da nema primjera da pripadnici naše zajednice koriste mehanizme zakonske zaštite kada je u pitanju diskriminacija.
Kako ste definirali prioritetna područja u procesu pripreme nacrta Akcijskog plana?
Prioritetna područja smo utvrdili prvenstveno prema prioritetnim područjima koja je utvrdila Nacionalna strategija za uključivanje Roma od 2013. do 2020. godine odnosno Akcijski plan za provođenje Nacionalne strategije na nacionalnoj razini. Od početka je naš stav bio kako bi Akcijski plan Grada Slavonskog Broda za provedbu Nacionalne strategije za uključivanje Roma za razdoblje 2017. – 2020. godine trebao proizlaziti iz Nacionalne strategije za uključivanje Roma za razdoblje od 2013. do 2020. godine i iz procjene stanja i potreba romske zajednice u Slavonskom Brodu. Na osnovu ovako definiranih osnova usuglasili smo se da će prioriteta područja Akcijskog plana biti: obrazovanje, zapošljavanje i uključivanje u gospodarski život, zdravstvena zaštita, socijalna skrb, prostorno uređenje, stanovanje i zaštita okoliša, uključivanje u društveni i kulturni život, statusna rješenja, suzbijanje diskriminacije i pomoć u ostvarivanju prava pripadnika romske nacionalne manjine i unaprjeđivanje prikupljanja statističkih podataka. Na kraju smo se s predstavnicima Grada Slavonskog Broda usuglasili i Akcijski plan je definiran na slijedeći način:
''Akcijski plan Grada Slavonskog Broda za provedbu Nacionalne strategije za uključivanje Roma za razdoblje 2017. – 2020. godine je međuresorna javna politika na lokalnoj razini koja ima karakter socijalne politike budući obuhvaća mjere vezane uz socijalnu i zdravstvenu zaštitu, obrazovanje i zaštitu prava manjinskih skupina.''
Obrazovanje je vjerojatno najvažnije područje kada je riječ o aktivnostima na dugoročnom poboljšanju položaja Roma. Kako su definirani ciljevi i mjere Akcijskog plana u području obrazovanja?
Da, i za nas je obrazovanje prvi i najvažniji prioritet. Zaključili smo kako bi se povećanjem razine obrazovanja pripadnika romske zajednice Romima omogućila veća konkurentnost na tržištu rada, odnosno veća mogućnost za zapošljavanje. To bi, između ostalog, doprinijelo povećanju standarda življenja te poboljšanju općeg društvenog položaja i uključivanju Roma u Slavonskom Brodu. Sukladno navedenom Akcijski plan u području obrazovanja ima slijedeći opći cilj: ''Povećati kvalitetu obrazovanja djece pripadnika romske nacionalne manjine i broj obrazovanih Roma''.
Područje obrazovanja u Akcijskom planu smo podijelili u četiri cjeline – predškolski odgoj i obrazovanje, osnovnoškolsko obrazovanje, te srednješkolsko i visokoškolsko obrazovanje. Kada se radi o predškolskom odgoju i obrazovanju utvrdili smo jedan posebni cilj, a to je povećati broj romske djece u integriranim predškolskim programima u okviru redovnih predškolskih ustanova te broj djece koja nisu uključena u predškolski odgoj, u programe predškole u trajanju od minimalno dvije godine po pet sati dnevno tijekom pedagoške godine, uz osiguran jedan topli obrok. U provođenju tog cilja u Akcijski plan su uključene četiri mjere.
Prva mjera je obavijestiti predškolske ustanove o mogućnosti sufinanciranja roditeljskog udjela u programima predškolskog odgoja i programima predškole u koje su uključena romska djeca. Nositelj provođenja te mjere su Grad Slavonski Brod, Dječji vrtić ''Ivana Brlić Mažuranić'' i Savjet za nacionalne manjine. Pokazatelj rezultata je broj predškolskih ustanova koje su primile obavijesti od Grada. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazna vrijednost ne postoji. Rok izvršenja je do kraja 2020. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda.
Druga mjera je osigurati jedan topli obrok djeci pripadnicima romske nacionalne manjine uključenim u program predškole. Nositelj provođenja ove mjere je Grad Slavonski Brod. Pokazatelj rezultata je broj djece kojima je osiguran besplatan obrok. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazna vrijednost ne postoji. Rok izvršenja je do kraja 2020. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurati u Proračunu Grada Slavonskog Broda, Proračun Republike Hrvatske, Proračun Brodsko-posavske županije, EU fondovi i UNICEF.
Treća mjera je o Osigurati prijevoz djece pripadnika romske nacionalne manjine uključenih u program predškole. Nositelj provođenja ove mjere je Grad Slavonski Brod. Pokazatelj rezultata je broj djece kojima je osiguran besplatan prijevoz. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazna vrijednost ne postoji. Rok izvršenja je kontinuirano, do kraja 2020. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda, EU fondovi, UNICEF i Savjet za nacionalne manjine.
Četvrta mjera je prikupljati podatke o broju djece pripadnika romske nacionalne manjine koja pohađaju integrirane predškolske programe te o onima koji pohađaju programe predškole - po spolu. Nositelj provođenja ove mjere su Grad Slavonski Brod i Dječji vrtić ''Ivana Brlić Mažuranić''. Pokazatelj rezultata je broj i vrsta provedenih aktivnosti u prikupljanju podataka o pripadnicima romske nacionalne manjine. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazna vrijednost je broj djece Roma koji trenutno pohađaju takve programe. Rok izvršenja je do kraja 2020. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda.
Koje posebne ciljeve i mjere Akcijski plan donosi u području osnovnoškolskog obrazovanja?
Najveći broj romske djece uključen je u obrazovanje upravo kroz osnovnoškolsko obrazovanje. Akcijski plan predviđa postizanje čak osam posebnih ciljeva usmjerenih na osnovnoškolsko obrazovanje. Prvi je posebni cilj dosta široko postavljen i on je usmjeren na osiguranje kvalitetnog obrazovanja pripadnika romske nacionalne manjine u sustavu osnovnog školstva. Drugi cilj je podići obrazovni uspjeh učenika pripadnika romske nacionalne manjine. Naredni cilj je usmjeren na podizanje broja romske djece koja završavaju osnovno obrazovanje. Slijedeći cilj je provesti desegregaciju u obrazovnom sustavu. Peti cilj je dosta detalje opisan i on je usmjere na pospješenje suradnje između osnovnih škola, roditelja, romske zajednice, Centra za socijalnu skrb i svih drugih relevantnih sudionika, posebice uključivanjem romskih posrednika u obrazovanju. Posrednici bi surađivali sa svim relevantnim dionicima u Gradu, prikupljali podatke o obrazovanju Roma, radili na smanjenju stope drop outa - ispadanja iz sustava obrazovanja, motiviranju djece za ponovno uključivanje u osnovno školovanje, smanjenju izostanaka s nastave, povezivanju škole i Centra za socijalnu skrb, romske zajednice i roditelja. Naredni cilj je postići puno uključivanje Roma u lokalnu zajednicu i afirmirati interkulturalizam u obrazovanju. Sedmi cilj je omogućiti Romima pravo na odgoj i obrazovanje za pripadnike nacionalnih manjina prema posebnim modelima obrazovanja pripadnika nacionalnih manjina. Posljednji posebni cilj u području osnovnoškolskog obrazovanje je smanjiti stopu drop outa tj. ispadanja iz sustava obrazovanja.
Za ostvarivanje prethodnih ciljeva Akcijski plan predviđa devet mjera. Prva mjera je Organizirati radionice za roditelje i djecu pripadnike romske nacionalne manjine te djelatnike škola s ciljem približavanja roditelja školi i razvoja međusobne suradnje roditelja i škole. Nositelj provođenja ove mjere su osnovne škole u Slavonskom Brodu, Dječji vrtić ''Ivana Brlić Mažuranić'', Centar za socijalnu skrb i Vijeće romske nacionalne manjine Grada Slavonskog Broda. Pokazatelj rezultata je broj i vrsta provedenih aktivnosti i broj korisnika aktivnosti. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima i evidencije korisnika aktivnosti. Polazna vrijednost ne postoji u obliku raspoloživih podataka. Rok izvršenja je kontinuirano. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda, Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, EU fondovi i UNICEF.
Druga mjera je Sufinancirati roditeljski udio za prehranu u školi tijekom nastave i produženog boravka za romsku djecu. Nositelj provođenja ove mjere je Grad Slavonski Brod. Pokazatelj rezultata je broj djece kojima je osigurana prehrana, po školskoj godini. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazna vrijednost ne postoji. Rok izvršenja je do kraja 2020. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda, Proračun Republike Hrvatske, EU fondovi i UNICEF.
Treća mjera je Osigurati produženi boravak za učenike pripadnike romske nacionalne manjine 1.-4. razreda. Nositelj provođenja ove mjere su Grad Slavonski Brod i osnovne škole na njegovom području. Pokazatelj rezultata je broj djece uključene u program produženog boravka, po školskoj godini. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazna vrijednost je broj romske djece koja trenutno pohađaju takve programe. Rok izvršenja je do kraja 2018. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda, Proračun Republike Hrvatske, Savjet za nacionalne manjine i EU fondovi.
Četvrta mjera je Osiguravati prijevoz učenika Roma u OŠ u Slavonskom Brodu kako bi se osigurao udio od najviše 30% učenika Roma po razrednom odjeljenju. Nositelj provođenja ove mjere su Grad Slavonski Brod, osnovne škole na njegovom području i Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda. Pokazatelj rezultata je broj romske djece u pojedinim razrednim odjeljenjima po školama. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazna vrijednost je broj romske djece u pojedinim razrednim odjeljenjima, po školama. Rok izvršenja je do kraja 2018. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda, EU fondovi i UNICEF.
Peta mjera je u školske kurikulume osnovnih škola na području Slavonskog Broda uključiti sadržaje o kulturi i povijesti Roma. Nositelj provođenja ove mjere su, osnovne škole u Slavonskom Brodu. Pokazatelj rezultata je izrađene pripreme za sat na temu kulture i povijesti Roma, aktivnosti koje škole provode na temu. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima i održanim nastavnim satima i sl. Polazna vrijednost je broj romske djece u pojedinim razrednim odjeljenjima, po školama. Rok izvršenja je do rujna 2018. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda.
Šesta mjera je Stvaranje pretpostavki za pokretanje obrazovanja za pripadnike romske nacionalne manjine na materinskom jeziku odnosno Jezik i kultura romske nacionalne manjine. Nositelj provođenja ove mjere su Grad Slavonski Brod, osnovne škole u Slavonskom Brodu, Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda i Ministarstvo znanosti i obrazovanja. Pokazatelj rezultata je broj sastanaka s roditeljima, predavanja za roditelje, ankete i dr. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima i održanim nastavnim satima i sl. Polazna vrijednost ne postoji. Rok izvršenja je do rujna 2018. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Republike Hrvatske odnosno Ministarstva znanosti i obrazovanja.
Sedma mjera je Omogućiti uključivanje romskih medijatora (posrednika) u obrazovanju u odgojno-obrazovni proces za romske učenike. Nositelj provođenja ove mjere su Grad Slavonski Brod, osnovne škole u Slavonskom Brodu i Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda. Pokazatelj rezultata je broj zaposlenih medijatora. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je do kraja 2018. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda, EU fondovi, UNICEF, Savjet za nacionalne manjine.
Osma mjera je Omogućiti uključivanje socijalnih radnika u odgojno-obrazovni proces / neposrednu suradnju s školama na području Slavonskog Broda kako bi njihovim djelovanjem, došlo do koordinacije obrazovnog i socijalnog sustava u slučajevima kada romski učenici ne pohađaju redovno nastavu ili prestanu pohađati nastavu. Nositelj provođenja ove mjere su Centar za socijalnu skrb Slavonski Brod, Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Grad Slavonski Brod i osnovne škole u Slavonskom Brodu. Pokazatelj rezultata je broj uključenih socijalnih radnika. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je do kraja 2018. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Republike Hrvatske odnosno Ministarstva znanosti i obrazovanja i Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, sredstava Proračuna Centra za socijalnu skrb Slavonski Brod i Proračuna Grada Slavonskog Broda.
Deveta i posljednja mjera usmjerena na osnovnoškolsko obrazovanje je Prikupljati podatke o broju djece pripadnika romske nacionalne manjine u osnovnim školama kojima je osnivač Grad Slavonski Brod te o školskim obveznicima. Nositelj provođenja ove mjere su Grad Slavonski Brod, osnovne škole u Slavonskom Brodu, Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda i udruge građana. Pokazatelj rezultata je broj i vrsta provedenih aktivnosti u prikupljanju podataka o pripadnicima romske nacionalne manjine. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti podaci i evidencije Upravnog odjela za društvene djelatnosti Slavonskog Broda i osnovnih i srednjih škola kojima je osnivač Grad Slavonski Brod. Polazne vrijednosti za ovu mjeru će biti podaci u školskoj godini 2016./2017. u osnovnim školama kojima je osnivač Grad Slavonski Brod ukupno romskih učenika, po spolu, kao i školskih obveznika. Rok izvršenja je kontinuirano odnosno godišnje. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda.
Koje posebne ciljeve i mjere Akcijski plan donosi u području srednješkolskog obrazovanja?
Srednjoškolska razina obrazovanja u sadašnje vrijeme je minimum potreban za dobivanje najvećeg broja poslova i vrlo je važno da što više Roma postigne tu razinu obrazovanja. Akcijski plan predviđa postizanje dva posebna cilja. Prvi je usmjeravati učenike pripadnike romske nacionalne manjine na stjecanje srednjoškolskog obrazovanja i najprimjerenijih zanimanja za pojedinog učenika, a drugi je sprečavati diskriminaciju romskih učenika pri pronalaženju stručne prakse, jer nam to ovdje predstavlja značajan problem. Usuglašene su i u Akcijskom planu su navedene tri konkretne mjere za provođenje ciljeva koji se odnose na srednješkolsko obrazovanje Roma u Slavonskom Brodu.
Prva mjera je poticanje korištenja usluge profesionalnog usmjeravanja učenika završnih razreda osnovne škole. Nositelji provođenja ove mjere su Područni ured Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, osnovne škole u Slavonskom Brodu i Savjet mladih Grada Slavonskog Broda. Pokazatelj rezultata je broj učenika pripadnika romske nacionalne manjine koji su prošli profesionalnu orijentaciju. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je do kraja 2020. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Republike Hrvatske odnosno Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, Proračunu Grada Slavonskog Broda i kroz korištenje EU fondova.
Druga mjera je Osiguravanje potpore pri pronalaženju stručne prakse kako bi se spriječila diskriminacija romskih učenika u provođenju stručne prakse. Nositelji provođenja ove mjere su srednje škole Brodsko-posavske županije, Obrtnička komora i Gospodarska komora Slavonski Brod. Pokazatelj rezultata su pisane preporuke i kontakti za senzibiliziranje poslodavaca koji surađuju sa školama s ciljem primanja učenika Roma na stručnu praksu. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je do kraja 2018. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Republike Hrvatske i Proračunu Brodsko-posavske županije.
Treća mjera je prikupljati podatke o broju djece pripadnika romske nacionalne manjine u srednjim školama koje djeluju na području grada Slavonskog Broda te o školskim obveznicima. Nositelji provođenja ove mjere su srednje škole Brodsko-posavske županije, Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda i civilno društvo. Pokazatelj rezultata broj i vrsta provedenih aktivnosti u prikupljanju podataka o pripadnicima romske nacionalne manjine. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti podaci i evidencije Upravnog odjela za društvene djelatnosti Slavonskog Broda i osnovnih i srednjih škola kojima je osnivač Slavonski Brod. Polazne vrijednosti za ovu su u školskoj godini 2016./2017. u srednjim i osnovnim školama kojima je osnivač Slavonski Brod ukupno učenika deklariralo se kao pripadnici romske nacionalne manjine. Rok izvršenja je kontinuirano odnosno godišnje. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Republike Hrvatske odnosno Proračunu Brodsko-posavske županije.
Kada je riječ o visokoškolskom obrazovanju koje posebne ciljeve i mjere Akcijski plan donosi?
Stanje u visokom obrazovanju Roma na području Slavonskog Broda je iznimno loše, kao što sam rekao nema ni jednog studenta ili studentice iz Slavonskog Broda ili Brodsko-posavske županije da sada studira. To je loše samo po sebi, a posebno u svjetlu činjenice kako Romi u Slavonskom Broju žive u značajnom broju. Dodatno je razočaravajuće da je takvo stanje bez obzira na činjenicu da u samom Slavonskom brodu postoje visokoškolske ustanove. Akcijski plan je utvrdio jedan posebni cilj kada se radi o visokoškolskom obrazovanju Roma i on je poticati Rome na visokoškolsko obrazovanje, posebice za zanimanja odgojitelja i učitelja kao najvažnijih za ostvarivanje prava Roma.
Planirani cilj se kroz Akcijski plan treba postići provođenjem mjere dodjele dvije stipendije godišnje pripadnicima romske nacionalne manjine koji su upisali studij za odgojitelje ili učitelje. Ova mjera je važna, a posebno nas veseli što je prihvaćeno da se dodjeljuje ciljano romskih studentima koji će se obrazovati za odgajatelja ili učitelja jer to nam je apsolutno najpotrebnije i najhitnije. Nositelj provođenja ove mjere je Grad Slavonski Brod. Pokazatelj rezultata je broj dodijeljenih stipendija djeci pripadnicima romske nacionalne manjine. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti odluka o dodjeli stipendija i popis korisnika stipendija. Polazne vrijednosti za ovu mjeru je kako u 2016. godini nije bio niti jedan korisnik stipendije koji pripada romskoj nacionalnoj manjini. Rok izvršenja je kontinuirano odnosno godišnje. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda.
Zapošljavanje i uključivanje u gospodarski život drugo je veliko područje definirano kao prioritetno za poboljšavanje položaja Roma. Kako su definirani ciljevi i mjere Akcijskog plana u području zapošljavanja i uključivanja u gospodarski život?
Nezaposlenost Roma u Slavonskom Brodu je ogroman problem. Zaposlenosti gotovo da i nema, obrazovna struktura je vrlo loša, a i diskriminacija pri zapošljavanju Roma nije rijetka. U Akcijskom planu naveden je slijedeći opći cilj: ''Smanjenje jaza između pripadnika romske nacionalne manjine i većinskog stanovništva na tržištu rada.'' Pored ovog općeg navedena su i dva posebna cilja. Prvi je povećati konkurentnost i stopu zapošljivosti pripadnika romske nacionalne manjine, a drugi je senzibiliziranje poslodavaca u odnosu na pripadnike romske nacionalne manjine.
Prva mjera koja je usmjerena na ostvarivanje ciljeva je informiranje, edukacija i savjetovanje Roma o mogućnosti zapošljavanja. Nositelji provođenja ove mjere su Područni ured Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda, udruge građana i Savjet mladih Grada Slavonskog Broda. Pokazatelj rezultata će biti povećani broj Roma obuhvaćen aktivnostima informiranja, edukacije i savjetovanja o mogućnostima zapošljavanja, broj Roma direktnih korisnika i količina podijeljenog informativnog i edukacijskog materijala. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je kontinuirano odnosno godišnje. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Republike Hrvatske odnosno Proračunu Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, Proračunu Grada Slavonskog Broda i kroz korištenje EU fondova.
Druga mjera je Rad s poslodavcima na prevladavanju stereotipa o Romima. Nositelji provođenja ove mjere su Područni ured Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda, Gospodarska komora i udruge građana. Pokazatelj rezultata će biti povećani broj poslodavaca koji su spremni zaposliti pripadnike romske nacionalne manjine, broj poslodavaca obuhvaćenih aktivnostima i broj novozaposlenih Roma. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je kontinuirano odnosno godišnje. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Republike Hrvatske odnosno Proračunu Hrvatskog zavoda za zapošljavanje i kroz korištenje EU fondova.
Područje zdravstvene zaštite treće je prioritetno područje djelovanja. Koji su ciljevi i mjere usvojeni kroz Akcijski plana u području zdravstvene zaštite?
Zdravstvena zaštita važan je dio poboljšanja kvalitete života svih građana pa i pripadnika romske nacionalne manjine. Naravno, svaka osoba dužna je brinuti se o svom zdravlju te voditi brigu da ne ugrozi zdravlje drugih osoba, ali je naše uvjerenje koje su prihvatile i tijela vlasti Slavonskog Broda da se i u ovom području može i treba poduzeti određene mjere. Opći cilj u području zdravstvene zaštite definiran je u Akcijskom planu: ''Unaprijediti i poboljšati zdravlje pripadnicima romske zajednice u Slavonskom Brodu.'' Utvrđena su i tri posebna cilja. Prvi je poboljšati zaštitu žena pripadnica romske nacionalne zajednice, o reproduktivnom zdravlju i zaštitu zdravlja trudnica. Drugi cilj je podizanje razine svijesti pripadnika romske nacionalne manjine o odgovornosti za vlastito zdravlje. Treći cilj je poboljšanje nadzora nad procijepljenošću romske djece.
Prva mjera za provođenje ciljeva je Informiranje i educiranje žena pripadnica romske nacionalne manjine o reproduktivnom zdravlju i zaštiti zdravlja trudnica. Nositelji provođenja ove mjere su Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Centar za socijalnu skrb Slavonski Brod, Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda i Savjet mladih Grada Slavonskog Broda. Pokazatelj rezultata će biti broj i vrsta provedenih aktivnosti i broj korisnica aktivnosti. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima i evidencije korisnica aktivnosti. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je kontinuirano odnosno godišnje. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Republike Hrvatske odnosno Proračunu Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i Centra za socijalnu skrb, Proračunu Grada Slavonskog Broda i kroz korištenje EU fondova.
Druga mjera je Edukacija o prevenciji zaraznih bolesti. Nositelji provođenja ove mjere su Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Centar za socijalnu skrb Slavonski Brod, Savjet mladih Grada Slavonskog Broda i Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda. Pokazatelj rezultata će biti povećano znanje Roma o načinima sprječavanja širenja zaraznih bolesti te važnosti ranog otkrivanja i liječenja. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima i evidencije korisnica aktivnosti. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je kontinuirano odnosno godišnje. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Republike Hrvatske odnosno Proračunu Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i Centra za socijalnu skrb, Proračunu Grada Slavonskog Broda i kroz korištenje EU fondova.
Treća mjera je Provoditi cijepljenje prema programu obveze cijepljenja i povećati nadzor nad procijepljenosti djece. Nositelji provođenja ove mjere su Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda i Dom zdravlja Slavonski Brod. Pokazatelj rezultata će biti povećan broj romske djece cijepljen na zarazne bolesti na koje se cijepi opća populacija. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima i evidencije korisnica aktivnosti. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je kontinuirano odnosno godišnje. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Republike Hrvatske odnosno Proračunu Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i Savjeta za nacionalne manjine Republike Hrvatske.
Socijalna skrb je gotovo postala sinonim za izvore prihoda pripadnika romske nacionalne manjine u Republici Hrvatskoj. Koji su ciljevi i mjere usmjereni na ovo područje u Akcijskom planu?
Da, Romi uglavnom žive od socijalne pomoći, a u slučaju romske zajednice u Slavonskom Brodu tu je postotak vjerojatno još veći nego u nekim drugim dijelovima Republike Hrvatske. Dodatni je problem i relativno loša gospodarska situacija i u Slavonskom Brodu ali i u cijeloj istočnoj Hrvatskoj. Ne možemo očekivati da se to brzo promjeni, ali smo predložili i Grad je prihvatio da se kroz nekoliko mjera djeluje i u tom području. Opći cilj je: ''Osigurati odgovarajući pristup pripadnika romske zajednice socijalnim uslugama i uslugama u zajednici te unaprijediti kvalitetu i pravovremenosti tih usluga.'' U Akcijskom planu su uključena i dva posebna cilja. Prvi je podići razinu informiranosti pripadnika romske nacionalne manjine o njihovim pravima iz područja socijalne skrbi, a drugi je osnažiti romske obitelji za kvalitetno i odgovorno roditeljstvo i podizati svijest o problemima vezanim za maloljetničke brakove.
Prva mjera usmjerena na postizanje prvog cilja je informiranje Roma kroz organiziranje radionica za skupine Roma i na druge načine o temeljnim pravima i uslugama iz sustava socijalne skrbi - materijalna prava, prava osoba s invaliditetom, mjere obiteljsko-pravne zaštite, usluge obiteljske medijacije, usluge smještaja, usluge stručne potpore obavljanju poslova i slično. Nositelji provođenja ove mjere su brojni i to: Centar za socijalnu skrb Slavonski Brod, Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Savjet mladih Grada Slavonskog Broda, Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda i Dom zdravlja Slavonski Brod i udruge građana. Pokazatelj rezultata će biti broj i vrsta organiziranih radionica i drugih aktivnosti. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima i evidencije korisnica aktivnosti. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je kontinuirano odnosno godišnje. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda odnosno i Savjeta za nacionalne manjine Republike Hrvatske te kroz korištenje sredstava iz EU fondova.
Druga mjera odgovara na jedan specifičan problem i usmjerena je na osnaživanje romskih obitelji za kvalitetno i odgovorno roditeljstvo, uključujući podizanje svijesti pripadnika romske nacionalne manjine o problemima vezanim uz sklapanje maloljetničkih brakova. Nositelji provođenja ove mjere su Centar za socijalnu skrb Slavonski Brod, Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda, Savjet mladih Grada Slavonskog Broda i organizacije i udruge građana. Pokazatelj rezultata će biti broj i vrsta organiziranih aktivnosti i broj pojedinaca Roma i romskih obitelji koje su sudjelovale u aktivnostima. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima i evidencije korisnica aktivnosti. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je kontinuirano odnosno godišnje. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurati u Proračunu Centra za socijalnu skrb u okviru redovne djelatnosti i Savjeta za nacionalne manjine Republike Hrvatske te kroz korištenje sredstava iz EU fondova.
Pitanje prostornog uređenja, stanovanja i zaštite okoliša peto je područje provođenja Akcijskog plana. Koje ciljeve i mjere u ovom širokom području su uključene u Akcijski plan?
Jedan od prioriteta poboljšanja položaja pripadnika romske nacionalne manjine na području Slavonskog Broda usmjeren je na pitanja prostornog uređenja, stanovanja i zaštite okoliša, kao temeljnim pretpostavkama za poboljšanje kvalitete življenja i ukupnog položaja Roma. Opći cilj u ovom području je: ''Poboljšanje uvjeta stanovanja pripadnika romske nacionalne manjine.'' Ovo zaista jeste vrlo široko područje i u Akcijski plan je ušlo čak devet posebnih ciljeva. Prvi je posebni cilj prikupljanje, obrada i objavljivanje podataka o romskom naselju u Slavonskom Brodu kao pretpostavka za kvalitetno planiranje aktivnosti na poboljšanju položaja pripadnika romske nacionalne manjine u romskom naselju. Drugi je poboljšanje stambenog položaja Roma kroz izgradnju infrastrukture za odvodnju. Treći je stvaranje pretpostavki za legalizaciju objekata u vlasništvu pripadnika romske nacionalne manjine kroz rješavanje imovinsko-pravnih odnosa. Četvrti je asfaltiranje svih ulica u romskom naselju i izgradnja nogostupa za pješake kako bi se uvjeti življenja u romskom naselju približili uvjetima življenja u drugim dijelovima grada i kako bi se poboljšala sigurnost pješaka, a naročito djece. Peti je stvaranje socijalne infrastrukture i stvaranje pretpostavki za društvene aktivnosti pripadnika romske nacionalne manjine u romskom naselju kroz izgradnju i uređenje društvenog doma. Šesti je stvaranje pretpostavki za sportske sadržaje odnosno mogućnosti bavljenja sportom u romskom naselju kako bi se prvenstveno mladim Romima pružila mogućnost kvalitetnog provođenja slobodnog vremena. Sedmi je nastavak izgradnje vodovodne i elektro-distribucijske mreže u romskom naselju kako bi sva domaćinstva u romskom naselju dobila mogućnost priključka na vodu i struju kao temeljnih pretpostavki podizanja kvalitete življenja u romskom naselju. Osmi je poboljšanje brige za okoliš kroz saniranje tzv. divljih odlagališta otpada. Posljednji, deveti posebni cilj je integracija pripadnika romske nacionalne manjine u javne službe Grada kroz uključivanje pripadnika romske nacionalne manjine u službu komunalnog redarstva s posebnom odgovornošću za komunalni red u romskom naselju.
Posebne ciljeve prate i konkretne mjere. Prva mjera je prikupljanje i obrada podataka s ciljem izrade i objavljivanja atlasa s podatcima o romskom naselju u Slavonskom Brodu. Nositelji provođenja ove mjere su Grad Slavonski Brod, Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda i udruge građana. Pokazatelj rezultata će biti izrada atlasa s podacima o romskom naselju u Slavonskom Brodu i stvorene pretpostavke za kvalitetno planiranje aktivnosti na poboljšanju položaja Roma u Slavonskom Brodu. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je do kraja 2018. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda i Savjeta za nacionalne manjine Republike Hrvatske.
Druga mjera je izgradnja infrastrukturnih objekata za odvodnju i povezivanje sustava odvodnje romskog naselja u Slavonskom Brodu sa sustavom odvodnje na području grada Slavonskog Broda. Nositelji provođenja ove mjere su Grad Slavonski Brod i Vodovod d.o.o. Pokazatelj rezultata će biti objekti u naselju i sustav odvodnje priključeni na odvodnu mrežu te broj objekata u romskom naselju priključenih na odvodnu mrežu. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je do kraja 2018. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda i Savjeta za nacionalne manjine Republike Hrvatske te korištenjem sredstava iz EU fondova.
Treća mjera je rješavanje imovinsko-pravnih odnosa na parcelama u gradskom ili državnom vlasništvu na kojima su izgrađene obiteljske kuće pripadnika romske zajednice naseljenih u Slavonskom Brodu. Nositelji provođenja ove mjere su Grad Slavonski Brod i Ministarstvo državne imovine. Pokazatelj rezultata će biti broj riješenih imovinsko-pravnih odnosa. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je do kraja 2020. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Republike Hrvatske odnosno Ministarstva državne imovine, Proračunu Grada Slavonskog Broda i Savjeta za nacionalne manjine Republike Hrvatske te korištenjem sredstava iz EU fondova.
Četvrta mjera je asfaltiranje svih ulica u romskom naselju u Slavonskom Brodu i izgradnja nogostupa za pješake. Nositelj provođenja ove mjere je Grad Slavonski Brod. Pokazatelj rezultata će biti asfaltirane sve ulice u romskom naselju u Slavonskom Brodu nogostupi za pješake u svim ulicama. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je do kraja 2020. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda i Savjeta za nacionalne manjine Republike Hrvatske te korištenjem sredstava iz EU fondova.
Peta mjera je izgradnja i opremanje Društvenog doma u romskom naselju u Slavonskom Brodu. Nositelj provođenja ove mjere je Grad Slavonski Brod. Pokazatelj rezultata će biti izgrađen i opremljen Društveni dom u romskom naselju u Slavonskom Brodu i stvorene pretpostavke za redovan rad Vijeća romske nacionalne manjine grada Slavonski Brod, kulturno-umjetničkih društava i drugih romskih udruga i omogućena redovna okupljanja građana. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je do kraja 2020. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda i Savjeta za nacionalne manjine Republike Hrvatske te korištenjem sredstava iz EU fondova.
Šesta mjera je izgradnja sportskog terena i stvaranje pretpostavki za sportske sadržaje u romskom naselju u Slavonskom Brodu. Nositelj provođenja ove mjere je Grad Slavonski Brod. Pokazatelj rezultata će biti izgrađeni sportski tereni i stvorene pretpostavke za sportske sadržaje u romskom naselju u Slavonskom Brodu. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je do kraja 2020. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda i Savjeta za nacionalne manjine Republike Hrvatske te korištenjem sredstava iz EU fondova.
Sedma mjera je nastavak izgradnje vodovodne i elektro-distribucijske mreže u romskom naselju u Slavonskom Brodu. Nositelji provođenja ove mjere su Grad Slavonski Brod, Vodovod d.o.o. i HEP d.d. Pokazatelj rezultata će biti izgrađena vodovodna i elektro-distribucijska mreža u romskom naselju u Slavonskom Brodu i broj priključenih obiteljskih kuća u romskom naselju. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je do kraja 2020. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda, Proračunu Republike Hrvatske, Proračunu Brodsko-posavske županije te korištenjem sredstava iz EU fondova.
Osma mjera je saniranje neprimjerenih odlagališta otpada i sprečavanje stvaranja novih. Nositelji provođenja ove mjere su Grad Slavonski Brod i Komunalac d.o.o. Pokazatelj rezultata će biti sanirana tzv. divlja odlagališta otpada i spriječeno stvaranje novih odlagališta i povećani higijenski standardi stanovnika romskog naselja u Slavonskom Brodu. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je do kraja 2020. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda i Savjeta za nacionalne manjine te korištenjem sredstava iz EU fondova.
Deveta mjera je uključivanje pripadnika romske nacionalne manjine u službu komunalnog redarstva s posebnom odgovornošću za komunalni red u romskom naselju. Nositelji provođenja ove mjere su Grad Slavonski Brod i Hrvatski zavod za zapošljavanje. Pokazatelj rezultata će biti broj zaposlenih komunalnih redara iz romskih naselja u Slavonskom Brodu u službu gradskog komunalnog redarstva i poboljšanje komunalnog reda u romskom naselju u Slavonskom Brodu. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je do kraja 2018. godine. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda, Proračunu Republike Hrvatske odnosno Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, Savjeta za nacionalne manjine te korištenjem sredstava iz EU fondova i UNICEF-a.
Kako su definirani ciljevi i mjere Akcijskog plana usmjerene na uključivanje u društveni i kulturni život Roma u Slavonskom Brodu?
Romska nacionalna manjina je sada vrlo malo uključena u društveni i kulturni život grada Slavonskog Broda i Brodsko-posavske županije i tu trebamo i očekujemo značajne promjene. Opći cilj u ovom području je: ''Osnažiti pripadnike romske nacionalne manjine za sudjelovanje u društvenom, kulturnom i javnom životu, radi smanjivanja jaza između pripadnika romske nacionalne manjine u ostalih građana.'' U Akcijskom planu su uz opći unesena i tri posebna cilja. Prvi je ojačavati kapacitete romskih i proromskih udruga i ostalih oblika udruživanja pripadnika romske nacionalne manjine s posebnim naglaskom na osnaživanje mladih i žena. Drugi je postići pozitivnu percepciju romske kulture i identiteta unutar romske nacionalne manjine te u društvu u cjelini. Treći je prepoznavanje sporta značajnim za jačanje integracije zajednice.
Prva mjera za poboljšanje uključivanja u društveni i kulturni život je osnaživanje kapaciteta romskih i proromskih udruga koje djeluju na području grada Slavonskog Broda s posebnim naglaskom na udruge okupljaju i djeluju na ostvarivanju specifičnih potreba i interesa mladih Roma i Romkinja. Nositelji provođenja ove mjere su Grad Slavonski Brod, Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda i Savjet mladih Grada Slavonskog Broda. Pokazatelj rezultata će biti broj i vrsta provedenih aktivnosti, utvrđivanje potrebe i interesa za osnaživanje romskih i proromskih udruga i broj i programske djelatnosti aktivnih udruga. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima i analiza detektiranih potreba i interesa za osnaživanje romskih i proromskih udruga. Polazne vrijednosti za ovu mjeru su da na području Slavonskog Broda djeluje 14 romskih udruga. Rok izvršenja je kontinuirano odnosno godišnje. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda i Savjeta za nacionalne manjine te korištenjem sredstava iz EU fondova.
Druga mjera je podizanje svijesti o važnosti očuvanja svoje kulturi i identiteta te čuvanju nacionalne baštine i stvaranje pozitivne percepcije romske kulture i identiteta unutar šire društvene zajednice grada Slavonskog Broda. Nositelji provođenja ove mjere su Grad Slavonski Brod, Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda i organizacije civilnog društva. Pokazatelj rezultata će biti razvijena svijest pripadnika romske zajednice o važnosti očuvanja kulturne baštine romske zajednice, broj i posjećenost kulturno-umjetničkih i drugih manifestacija i broj i iznos dodijeljenih potpora za aktivnosti na očuvanju romske kulture i identiteta udruga na godišnjoj razini. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je kontinuirano odnosno godišnje. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda i Savjeta za nacionalne manjine te korištenjem sredstava iz EU fondova.
Treća mjera je podizanje svijesti romske zajednice o potrebi bavljenja sportom i organiziranja i djelovanja kroz sportske udruge. Nositelji provođenja ove mjere su Grad Slavonski Brod, Zajednica sportskih udruga Grada Slavonskog Broda, Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda i organizacije civilnog društva. Pokazatelj rezultata će biti razvijena svijest pripadnika romske zajednice o potrebi bavljenja sportom i organiziranja i djelovanja sportskih udruga, broj Roma aktivno uključenih u sportske organizacije i aktivnosti, broj i posjećenost sportskih manifestacija i broj i iznos dodijeljenih potpora za sportske aktivnosti udrugama na godišnjoj razini. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je kontinuirano odnosno godišnje. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurati u Proračunu Grada Slavonskog Broda i Savjeta za nacionalne manjine te korištenjem sredstava iz EU fondova.
Statusna rješenja, suzbijanje diskriminacije i pomoć u ostvarivanju prava pripadnika romske nacionalne manjine sedmo je područje na kojemu će se Akcijski plan provoditi. Što su prioriteti i kako se definirani ciljevi i mjere za njihovo ostvarivanje?
Opći cilj u ovom značajnom području je: ''Osigurati zaštitu od diskriminacije i ostvarivanje prava Roma.'' Uz opći cilj Akcijski plan sadrži i četiri posebna cilja. Prvi je ostvariti visok stupanj informiranosti pripadnika romske nacionalne manjine o svojim pravima i načinima njihove zaštite i unaprjeđenja. Drugi je uspostaviti učinkovite mehanizme pružanja besplatne pravne pomoći Romima. Treći je cilj ostvariti visok stupanj zaštite Roma od diskriminacije po osnovi rasne, etničke i vjerske pripadnosti. Četvrti je ostvariti potpuno regulirani status Roma.
Prva mjera je informiranje pripadnika romske nacionalne manjine o pravima i pružanje besplatne pravne pomoći s posebnim fokusom na aktivnosti na suzbijanju diskriminacije Roma po osnovi rase, etničke pripadnosti i vjerske pripadnosti. Nositelji provođenja ove mjere su Brodsko-posavska županija, Hrvatski zavod za zapošljavanje, Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda i organizacije registrirane za pružanje besplatne pravne pomoći. Pokazatelj rezultata će biti informiranost pripadnika romske nacionalne manjine o svojim pravima, ostvarena zaštita prava pripadnika romske nacionalne manjine kroz besplatnu pravnu pomoć, smanjena izloženost Roma diskriminaciji po osnovi rase, etničke i vjerske pripadnosti i smanjenje ugroženosti Roma od siromaštva. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je kontinuirano odnosno godišnje. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Republike Hrvatske odnosno Ministarstva pravosuđa i Ureda državne uprave u Brodsko-posavskoj županiji, Hrvatska odvjetnička komora, Proračunu Grada Slavonskog Broda i sredstva nevladinih organizacija.
Druga mjera je pružanje besplatne pravne pomoći za stjecanje hrvatskog državljanstva i ispunjavanje obaveza stranaca. Nositelji provođenja ove mjere su Brodsko-posavska županija, Ministarstvo unutarnjih poslova, Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda i organizacije registrirane za pružanje besplatne pravne pomoći. Pokazatelj rezultata će biti broj Roma koji su stekli hrvatsko državljanstvo, broj Roma bez hrvatskog državljanstva sveden na minimum, broj stranaca na stalnom boravku, broj stranaca na privremenom boravku i broj apatrida. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru nema. Rok izvršenja je kontinuirano odnosno godišnje. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Republike Hrvatske odnosno Ministarstva pravosuđa i Ureda državne uprave u Brodsko-posavskoj županiji, Proračunu Grada Slavonskog Broda i Hrvatska odvjetnička komora.
Praksa je pokazala kako je iznimno teško planirati, provoditi i pratiti provođenje strateških dokumenata i akcijskih planova bez unaprjeđenja prikupljanja statističkih podataka. Koje ciljeve i mjere Akcijski plan ima kada je riječ o statističkim podacima?
Statističkih podataka imamo vrlo malo. Uglavnom samo ono što smo dobili kroz popis stanovništva i što smo kao Vijeće prikupili sami odnosno napravili procjene. Slažem se da će biti teško provesti ovaj Akcijski plan, ali i Nacionalnu strategiju ako se značajno ne unaprijedi prikupljanje i korištenje podataka. Opći cilj u ovom području je: ''Stvaranje pretpostavki za kvalitetno i primjereno provođenje Akcijskog plana kroz prikupljanje odgovarajućih statističkih podataka.''
Posebna cilja su tri. Prvi je osigurati prikupljanje statističkih podataka o pripadnicima romske nacionalne manjine u Slavonskom Brodu. Drugi je unaprijediti metodologiju prikupljanja podataka u svim područjima provođenja Nacionalne strategije za uključivanje Roma u Slavonskom Brodu. Treći cilj je osigurati vođenje evidencija o pripadnicima romske nacionalne manjine radi prikupljanja podataka o rezultatima provođenja Nacionalne strategije i Akcijskog plana Grada Slavonskog Broda za provedbu Nacionalne strategije za uključivanje Roma za Razdoblje 2017. – 2020. godina.
Prva mjera je osigurati prikupljanje statističkih podataka o pripadnicima romske nacionalne manjine u svim područjima na kojima se provodi Nacionalna strategija za uključivanje Roma. Nositelji provođenja ove mjere su Grad Slavonski Brod, Ured državne uprave u Brodsko-posavskoj županiji i Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda. Pokazatelj rezultata će biti prikupljeni svi relevantni statistički podaci o pripadnicima romske nacionalne manjine u svim područjima na kojima se provodi Nacionalna strategija za uključivanje Roma. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru su popis stanovništva 2011. godine i popis birača za grad Slavonski Brod. Rok izvršenja je kontinuirano odnosno godišnje. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Grada Slavonskog Broda, Proračunu Republike Hrvatske odnosno Ureda državne uprave u Brodsko-posavskoj županiji i Savjeta za nacionalne manjine Republike Hrvatske.
Druga mjera je vođenje evidencije o nacionalnoj pripadnosti odnosno upis u popis birača kod punoljetnih osoba radi dobivanja statističkih podataka o broju pripadnika romske nacionalne manjine te rezultatima provođenja Akcijskog plana Grada Slavonskog Broda za provedbu Nacionalne strategije za uključivanje Roma za razdoblje 2017. – 2020. godine. Nositelji provođenja ove mjere su Ured državne uprave u Brodsko-posavskoj županiji i Vijeće romske nacionalne manjine grada Slavonskog Broda. Pokazatelj rezultata će biti uspostavljanje sustavnog vođenja evidencija. Izvor i način prikupljanja podataka o provođenju ove mjere će biti izvješća o provedenim aktivnostima. Polazne vrijednosti za ovu mjeru su popis stanovništva 2011. godine i popis birača za grad Slavonski Brod. Rok izvršenja je kontinuirano odnosno godišnje. Financijska sredstva za provođenje mjere treba osigurani u Proračunu Republike Hrvatske odnosno Ureda državne uprave u Brodsko-posavskoj županiji i Savjeta za nacionalne manjine Republike Hrvatske.
Hvala vam na vrlo detaljnom predstavljanju ciljeva i mjera Akcijskog plana grada Slavonskog Broda za provedbu Nacionalne strategije za uključivanje Roma. Iskustvo pokazuje da i dobri dokumenti kao što je ovaj Akcijski plan na poteškoće nailaze u svom provođenju. Predviđa li Akcijski plan sustav praćenja njegovog provođenja?
Da, i to nam je posebno važno. Mi smo predložili, a gradonačelnik i Gradsko vijeće prihvatili te je u sam Akcijski plan ušla odredba, u cilju sustavnog i svrhovitog praćenja provedbe Akcijskog plana Grada Slavonskog Broda za provedbu Nacionalne strategije za uključivanje Roma za razdoblje 2017. – 2020. godine, prema kojoj će:
''Gradonačelnik grada Slavonskog Broda imenovat će Povjerenstvo od pet članova koje će pratiti provedbu Akcijskog plana Grada Slavonskog Broda za provedbu Nacionalne strategije za uključivanje Roma za razdoblje 2017. – 2020. godine''.
Također je utvrđeno da će se Povjerenstvo sastojati od predstavnika Grada Slavonskog Broda, predstavnika romske nacionalne manjine, predstavnika škola koje pohađaju romska djeca, a u Povjerenstvu mogu na poziv sudjelovati i predstavnici vrtića, Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, Centra za socijalni rad i drugi dionici procesa provođenja ovog Akcijskog plana. To nam je posebno važno i to iz tri različita razloga. Prvi je što će Grad preko svojih predstavnika zauzeti glavnu ulogu u provođenju ovog Akcijskog plana što je i prirodno jer je riječ o planu koji je donio upravo Grad Slavonski Brod odnosno njegovo najviše predstavničke tijelo na prijedlog gospodina gradonačelnika kao najvišeg tijela izvršne vlasti u Slavonskom Brodu. Drugi je što je predviđeno da u Povjerenstvo uđu predstavnici romske nacionalne manjine s područja grada što će omogućiti romskoj zajednici da bude zastupljena u ovome za nas vrlo važnom tijelu. To će omogućiti da se u Povjerenstvu čuju prijedlozi koji dolaze direktno od romske zajednice bude partner Gradu u provođenju ovog Akcijskog plana. Treći razlog je što je Grad prihvatio da se u Povjerenstvo uključe i predstavnici škola i drugih institucija koje aktivno sudjeluju u poboljšanju položaja Roma i to će Povjerenstvu omogućiti da dobije šire informacije i stručne prijedloge kada bude raspravljalo o provođenju Akcijskog plana. Očekujemo da gradonačelnik što prije imenuje Povjerenstvo te da se ono konstituira i da počne s radom na praćenju provođenja Akcijskog plana.
Ali, još je jedan naš važan prijedlog prihvaćen i uključen u tekst Akcijskog plana, a riječ je o dužnosti Povjerenstva koje će imenovati gradonačelnik da izrađuje godišnja izvješća o provedbi Akcijskog plana. To je, vrlo važna odredba i njeno će provođenje pružiti priliku svim dionicima ovog procesa da dobiju jasnu sliku o obimu i kvaliteti provođenja donesenog Akcijskog plana na godišnjoj razini.. Također, godišnji izvještaji mogu i trebaju biti temelj za potencijalne izmjene i dopune odnosno detaljniju razradu u cilju dodatnog poboljšanja i unapređenja Akcijskog plana s ciljem da on postane temelj sustavnog rada gradskih vlasti, drugih institucija, ali i nas predstavnika romske nacionalne manjine kako bi se trenutno loš položaj romske zajednice u Slavonskom Brodu bitno poboljšao i kako bi građani Romi postigli punu ravnopravnost sa drugim građanima našeg grada i naše zemlje.
Gdje očekujete najveće probleme u provođenju ovog Akcijskog plana?
Problema će biti dosta jer Akcijski plan je prvi ozbiljan i sustavan pokušaj Grada Slavonskog Broda da poboljša položaj svoje romske zajednice i mi smo iznimno zahvalni prvenstveno našem gradonačelniku gospodinu Duspari na spremnosti pa i političkoj hrabrosti da se uhvati u koštac s ovako velikim problemima. Problemima koji su nastajali desetljećima i koje su mnoge ranije gradske vlasti gurale pod tepih.
Naravno, svjesni smo i činjenice da Slavonski Brod ulazi u manje razvijena područja i da će određeni broj mjera odnosno njihovog provođenja biti vezan za ostvarene prihode Grada odnosno sredstva koja bi mogle i trebale osigurati druge organizacije i institucije, prije svega Republika Hrvatska kroz državni proračun. U Akcijskom planu često se spominju i sredstva iz EU fondova. Slavonski Brod ima razvojnu agenciju i očekivanja nas u romskoj zajednici su velika kada je riječ o njihovom djelovanju posebno kada je riječ o povlačenju sredstava iz Europskog socijalnog fonda. Europska unija jasno se opredijelila da posebno financijski i na druge načine podržava ranjive skupine. Kada govorimo o Slavonskom Brodu, na žalost, Romi su najveća ranjiva skupina.
Poteškoće će dolaziti i iz same romske zajednice. Toliko puno ljudi toliko dugo vremena čeka da se život poboljša i nestrpljenje je veliko, no dobra je stvar što je zajednica jedinstvena i najveći broj ljudi ima povjerenje u nas koje su birali u Vijeće romske nacionalne manjine da ih predstavljamo i da radimo kako bi cijeloj romskoj zajednici bilo bolje.
Naravno, kao i svagdje i ovdje dolaze razni romski lideri i onda nam govore što nama treba, a što ne treba i što trebamo misliti i koga trebamo birati i hvale se što su sve za nas učinili, a kada odu život ide dalje, a nama ostaje da svojim radom i trudom i uz pomoć i podršku zajednice u kojoj živimo radimo na poboljšanju svog položaja.